Tiedote: Vantaanportin apteekin uusissa tiloissa satsattiin suomalaiseen teknologiaan

Vantaanportin apteekki (nyk. Jumbon apteekki) nykyaikaisti muuton yhteydessä toimintaansa. Yksi Suomen suurimmista apteekeista otti käyttöön suomalaisen valmistajan täysautomaattisen varastoautomaatin, joka tuo lääkepaketin luotettavasti ja nopeasti asiakaspalvelupisteelle.

Automaatti myös vapauttaa henkilöstön työaikaa asiakaspalveluun. Uutta on niin ikään suomalaista insinööriosaamista edustava viherseinä, joka tuo viihtyvyyttä apteekkiin ja puhdistaa teknologiallaan sisäilmaa.

Sekä lääkevarastoautomaatti että viherseinä ovat näkyvä osa uuden apteekkitilan ilmettä. Apteekin perällä sijaitsevan 3,6 metriä korkean automaatin seinässä on ikkuna, josta asiakkaat näkevät robotin täyttämässä hyllyjä ja noutamassa lääkepaketteja. Viherseinä puolestaan on keskellä asiakaspalvelutiloja.

– Koko apteekki on uudistettu käyttämällä kotimaisia tuotteita, myös kalusteet ovat suomalaiselta valmistajalta, kertoo apteekkari Jari Kiviranta.

Muutto kauppakeskus Jumbossa aikaisempaa isompiin tiloihin oli luonteva hetki investoida lääkehuollon automaatioon. Täysautomaattisen lääkevarastoautomaatin lisäksi kuopiolainen NewIcon Oy toimittaa Vantaanportin apteekkiin muutakin apteekkitekniikkaa. Esimerkiksi reseptitoimituspisteelle tulee lisätilausnäyttö, jolla farmaseutti voi tilata varastosta itsehoitotuotteita reseptilääkettä hakevalle asiakkaalle. Hyvä esimerkki on vaikkapa antibiootti, jonka kanssa olisi hyvä ottaa maitohappobakteerikuuri.

– Lisätilausnäyttöön on suunnitteilla myös toiminto, josta asiakas voi itse tilata lääkkeitä varastosta myymälän infopisteelle. Kaiken kaikkiaan näemme, että automaatio on luonteva apu nykyaikaisen apteekin toiminnassa, kertoo Kiviranta.

Vantaanportin Apteekki
Kauppakeskus Jumbo
Jari Kiviranta
Apteekkari
jari.kiviranta@salnet.fi

Markkinointijohtaja

VANTAANPORTIN APTEEKKI on perustettu vuonna 1958, jolloin se oli toinen Vantaalle perustettu apteekki. Apteekki siirtyi Vantaankoskelta kauppakeskus Jumboon lokakuussa 1999 ja oli yksi ensimmäisistä Jumbossa aloittaneista liikkeistä.

NEWICON OY on vuonna 2007 perustettu terveysteknologia-alan yritys, joka sijaitsee Kuopiossa. Henkilökuntaa on tällä hetkellä noin 50. Vuoden 2014 liikevaihto oli noin 4 miljoonaa euroa ja toiminta kasvaa nopeasti. NewIcon on Suomen markkinajohtaja apteekkien varastoautomaatiossa. Yrityksen juuret juontavat teollisuuden automaatioon, jossa yritys on tunnettu muun muassa laajojen projektien toimittajana suurille teollisuustoimijoille. Viime vuosien aikana NewIcon on hioutunut lääkehuollon automaatioratkaisujen ammattilaiseksi ja toimittanut järjestelmiä jo lähes viiteenkymmeneen apteekkiin ja sairaala-apteekkiin. Yrityksellä on käytössään sertifioitu ISO 9001 -laatujärjestelmä.

Lue myös: Vantaanportin apteekki valitsi lisätekniikkaa ”Ankkansa” kaveriksi