”Työntekijämme tekevät nyt tuottavampaa työtä, kun he ovat asiakkaiden kanssa eivätkä varastossa”

Julkaistu 31.8.2015

Kontulankaaren apteekin lääkevarasto on rakennuksen toisessa kerroksessa. Vielä alkuvuodesta tekninen työntekijä vietti siellä koko työpäivänsä ja vastasi farmaseutin lääketilaukseen tiputtamalla lääkkeen putkipostia pitkin ensimmäiseen kerrokseen. Hiljaisina hetkinä aika varastossa kävi pitkäksi. Viime maaliskuussa tekninen työntekijä pääsi laskeutumaan apteekkiin muiden työntekijöiden joukkoon, kun yksitoikkoinen lääkejakelu siirrettiin Iso-Fixulle.

Huhtikuu oli Kontulankaaren apteekissa todellinen avajaiskuukausi, sillä silloin juhlistettiin neljää isoa muutosta. Apteekissa aloitti maaliskuun alussa apteekkari Tuuli Koski, joka oli käynnistänyt apteekissa ison tilaremontin ja automatisoinut lääkevaraston. Lisäksi Kontulankaaren apteekista tuli Avainapteekki.

– Tiesin heti saadessani apteekkiluvan, että hankin robotin, koska olen teknologiafriikki, joka tykkää kokeilla uusinta tekniikkaa, kertoo Koski hymyissä suin.

– Halusin eroon putkipostista, joka oli epämiellyttävä ja vanhanaikainen systeemi. Se sitoi yhden työntekijän koko päiväksi yläkertaan, vei paljon tilaa, sekä oli likainen ja pölyinen staattisen sähkön vuoksi. Lisäksi poimija teki inhimillisiä keräilyvirheitä, joita robotti ei tee.

Koski vertaili eri valmistajien robotteja, mutta päätyi Iso-Fixuun etenkin kotimaisuuden vuoksi.

– Olen ylpeä siitä, että Suomessa tehdään korkean teknologian tuotteita ja ollaan niin rohkeita, että on lähdetty mukaan bisnekseen, jossa kotimaan markkinat ovat kuitenkin aika rajalliset. Hurja juttu. Haluan olla osaltani tukemassa suomalaista työtä. Myös luottamus ratkaisi; newiconilaiset osasivat myydä Fixun minulle, toteaa Koski.

Työntekijät tuottavaan työhön

Tänään teknisen työntekijän työajasta kuluu varastotyöhön vain pari tuntia päivässä. Hän tyhjentää tukusta tulevat laatikot Fixun sisäänsyöttöhihnalle, seuraa sivusta varastointia ja sijoittaa muualle ne tuotteet, jotka eivät sovi kokonsa puolesta Fixuun.

– Työntekijämme tekevät nyt tuottavampaa työtä, kun he ovat asiakkaiden kanssa eivätkä varastossa, kertoo Koski.

Apteekin henkilökunta on ottanut Iso-Fixu-lääkevarastojärjestelmän vastaan hyvin, vaikka ensin he olivat kauhuissaan.

– Siinä oli paljon uutta: apteekkari, remontti ja sitten vielä robottikin. Nyt kaikki ovat sitä mieltä, että Fixun käyttäminen on helppoa. Ohjelmisto on hyvin looginen ja yksinkertainen, jonka minäkin opin nopeasti, vaikken ehtinyt NewIconin järjestämään käyttöönottokoulutukseen.

Koulutus viimeistään rauhoitti epäilevien työntekijöiden ajatukset. Lisäksi yksi teknisistä työntekijöistä valittiin robottivastaavaksi, jonka tehtävänä on tuntea Fixu kuin omat taskunsa. Hän muassa muassa selvittää ratkaisut mahdollisiin ongelmiin.

– Saimme koulutuksesta esimerkiksi ohjeistukset toimintahäiriöihin, joita ei kyllä onneksi ole tarvittu. Olen ollut positiivisen hämmästynyt, miten hyvin Fixu on toiminut. Luulin, että se esimerkiksi pudottelisi tavaroita lattialle koko ajan. Sitä on ollut todella vähän, ihastelee Koski.

Käyttöönotto sujui sukkelasti

Positiivisin yllätys tuli käyttöönottovaiheessa, joka sujui nopeammin kuin Koski oli ajatellut. Koski oli varautunut viettämään pääsiäisen pyhät apteekissaan ja syöttämään lääkepaketteja aamusta yöhön Iso-Fixun varastohyllyille.

–  Käyttöönoton helppous ja nopeus yllätti jopa minut, vaikka olen luonteeltani optimistinen ja uskon usein, että asiat sujuvat tuosta vaan suitsait sukkelaan. Kaikki sujui niin hienosti, että apteekin ei tarvinnut olla päivääkään suljettu.

– Työtä toki helpotti se, että proviisorimme oli tehnyt hyvät etukäteisvalmistelut ja suunnitellut käyttöönoton huolellisesti. Lääkkeet oli siirretty vanhasta varastosta pois väliaikaiseen sijoitukseen niin järkevästi, että niiden syöttäminen uuteen varastoon oli helppoa. Lisäksi hän oli ryhmitellyt lääkkeet vanhentumistietojen mukaan, minkä ansiosta pystyimme syöttämään lääkkeet selkeinä ryhminä Fixuun, selittää Koski.

Takana on nyt noin neljä kuukautta elämää Iso-Fixun kanssa. Kontulankaaren apteekista ei enää annettaisi Fixua pois, vaikka mieleen on juolahtanut myös pieni kehittämiehdotus. NewIcon huomioi palautteen tarkasti.

– Toivoisin yhteistyötä NewIconin, viranomaisten ja lääketukun kanssa, jotta Fixuun laitettavien huumeiden tietoja ei tarvitsisi kirjata käsin korttiin vaan että Fixun sähköinen kirjanpito riittäisi, pohtii Koski.

Lisätietoa

Kontulankaaren apteekki, Helsinki
Apteekkari Tuuli Koski
Henkilökunta 12,5  (1 proviisori, 7,5 farmaseuttia, 2 lääketeknikkoa ja 2 lääketyöntekijää. Lisäksi Pihlajiston sivuapteekissa on yksi farmaseutti ja yksi lääketyöntekijä.)
Reseptuuri: noin 90 000.
Iso-Fixun asennus maaliskuussa 2015

 

Lue lisää: