Juttu on ilmestynyt Icon News -lehdessä huhtikuussa 2017

Pohjois-Karjalan keskussairaalan sairaala-apteekki otti huiman harppauksen eteenpäin apteekkityön automatisoinnissa, kun heille tuli Mega-Fixu vuonna 2012. Kyseessä oli Pohjoismaiden ensimmäinen sairaalaympäristössä toimiva täysautomaattinen lääkevarastoautomaatti.


Kuva: Lääketyöntekijä Arja Immonen tervehtii varastoautomaattia: Huomenta Kerttu.

Lääketyöntekijä Arja Immonen on ollut alusta asti yksi Mega-Fixun pääkäyttäjistä. Hän oli ennen hankintapäätöstä mukana tutustumismatkalla lääkevarastoautomaatteihin esimerkiksi Siilinjärven apteekissa.

– Kyllähän siinä oli pyörällä päästään, mikä tällainen robotti on ja miten se toimii, Immonen kuvailee.

Muutos vaati alusta asti sen pohtimista, mitä automaatin tulo käytännössä tarkoittaa. He miettivät, nopeuttaako Mega-Fixu oikeasti heidän toimintaansa ja tekeekö se keräykset varmasti oikein. NewIconin tapa toimia vakuutti alusta alkaen.

Apua kameroista

Sairaala-apteekki huolehtii lääkkeiden valmistuksesta, tuotekehittelystä, säilyttämisestä ja lääkkeiden jakelusta muille terveydenhuollon yksiköille ja osastoille. Varsinkin erikoissairaanhoidossa apteekki voi kehittää yksilöä varten räätälöidyn lääkkeen.

Käyttäjät hallinnoivat automaattia apteekin tietojärjestelmästä käsin. Immonen huolehtii tavaran vastaanottamisesta ja tukkutilauksista automaatin avulla. Hän kiittelee Kerttua helppokäyttöiseksi, vaikka alussa uuden laitteen käyttäminen voikin tuntua haastavalta.  Immosesta varastoautomaatti on myös inhimillisen näköinen. Nimensä automaatti sai työntekijöiden äänestyksessä.

– Itsekin saatan sanoa, huomenta Kerttu, kun kuljen ohitse, Immonen nauraa.

Osastoilta tulevat tilaukset saattavat olla hyvinkin suuria. Kerttu on nopeuttanut eniten lääketyöntekijöiden tehtäviä ja vapauttanut aikaa tilausten tekemiseen sekä osastolta palautettujen vanhentuneiden lääkkeiden käsittelyyn. Robotteja ja laatikointia kuvaavista kameroista on ollut myös selkeä apu.

Alkuun joensuulaisilla oli ongelmia Mega-Fixua ohjaavan ohjelmiston kanssa, kun sisäänsyötön viivakoodikamerat lukivat koodeja virheellisesti. Ongelma kuitenkin ratkesi, kun NewIcon siirsi ohjelmistokehityksen itselle alihankkijalta. Asiakaspalautteiden ja kehitysajatusten perusteella syntyi uusi, entistä laadukkaampi ohjelmisto.

Kerttua ei tarvitse vahtia

Immosen on ollut helppo lähestyä NewIconin työntekijöitä asiassa kuin asiassa. Jos on ollut ongelmia, huolto on ollut paikalla muutamassa tunnissa. Myös kätevän etäyhteyden kautta he ovat saaneet pulmiinsa nopeasti ratkaisun.

– NewIconilaiset ovat mukavia ja ymmärtävät savokarjalaista, Immonen hymyilee.

NewIcon on ottanut vastaan hyvin Kertun käyttäjien kehittämisideoita ja toteuttanut niitä. Toteutuneet ideat ovat liittyneet raportoinnin hakutoimintoihin, kuten erääntyviin lääkkeisiin, lääkkeen paikkaan ja varastoon syötettyihin tuotteisiin. Immonen on voinut luottaa myös Kerttuun. Automaatin on voinut jättää huoletta tekemään hyllytyksiä ja keräilyjä.

– Jos automaatti on ilmoittanut keränneensä tietyt lääkkeet, niin on myös tapahtunut. Kertun saldotiedot ovat yleensä oikeassa.