Lue juttu Fixu-uutisista 2/2015

Limingantullin Prisman yhteydessä sijaitseva Oulun III Hansa Apteekki laajensi tilojaan vuonna 2013 ja siirtyi tammikuussa 2015 robottiaikaan. Kotimainen Iso-Fixu-varastoautomaatti hankittiin virtaviivaistamaan prosesseja ja tasaamaan kasvusta aiheutuvia paineita. 

– Meitä on jo noin 25 henkeä. Aloittaessamme näissä tiloissa vuonna 2007 työyhteisön koko oli kymmenen henkeä. Kasvua on odotettavissa edelleen. Robotti on vapauttanut henkilöstön aikaa tavaralogistiikasta ja jaloissa pyörivistä laatikoista asiakaspalveluun, kertoo apteekkari ja farmasian tohtori Janne Leino

Asiakaspalvelupäällikkö ja farmaseutti Niina Pihlajaniemen mukaan jotkut asiakkaista ovat hämmästelleet robottia ja pelänneet apteekin henkilökunnan työpaikkojen puolesta. 

– Olemme vakuutelleet ettei meitä korvata roboteilla, Pihlajaniemi nauraa ja jatkaa, että yhtälailla asiakkaat ovatolleet kiinnostuneita robotista. 

– Eräskin asiakas kysyi, että onko seinän takana joku ihminen, joka tiputtaa lääkkeen hihnalle. Muutama on toivonut, että olisipa varaston seinä lasia, jotta he näkisivät paremmin robotin työskentelyä. 

Investointi maksaa
itsensä takaisin  

NewIcon Oy:n suunnittelema ja valmistama täysautomaattinen keräilyvarastojärjestelmä on säästänyt henkilöstön työaikaa useita tunteja päivässä.  

– Olemme voineet kohdistaa teknisten työntekijöiden ajankäyttöä tehokkaammin. Koska tavaran purku on nopeutunut, on aikaa säästynyt sellaisiin työtehtäviin, joihin aikaisemmin ei meinannut jäädä aikaa. Olemme voineet muokata työaikoja ja -vuoroja, ja miettiä uusiksi mitä tehdään ja mihin aikaan, kertoo Pihlajaniemi.  

Farmaseuteilta on puolestaan vähentynyt jaloillaan olo, sillä lääkepakettien keräily on siirtynyt varastorobotille. Lääkepaketit hoituvat varastosta asiakaspalvelutiskeille noin kahdeksassa sekunnissa. 

– Yllätyimme, kuinka nopeasti robotti toimittaa lääkepaketin tiskille. Robotti on jopa nopeampi kuin reseptin käsittelijä, joka vielä kirjaa asiakkaan tietoja, kun paketti on jo perillä. Oletimme, että pakettia pitäisi odotella kauemmin ja voisimme hyödyntää tyhjän ajan esimerkiksi lisämyyntiin. Asiakaspalvelutilanne on nopeutunut, sanoo Pihlajaniemi. 

Lääkemyynnin katteet ovat Janne Leinon mukaan laskeneet poikkeuksellisen voimakkaasti 2000-luvulla, mikä on luonut muutospaineita. Vaikka yleinen hintataso on noussut, lääkkeiden hinnat ovat laskeneet. 

– Siihen voi vastata automaatiolla ja tehostamalla toimintoja. Tässäkin on kyseessä iso investointi, ja  luotamme siihen, että se maksaa apteekin kasvaessa itsensä takaisin. Asiakkaat hyötyvät nopeammasta ja joustavammasta asiakaspalvelusta, Leino sanoo. 

Maalaisjärjellä
toimiva automaatti 

Oulun III Hansa Apteekin henkilökunta on ollut tyytyväinen keräilyvarastojärjestelmään. Kahden kuukauden käyttökokemus on ollut positiivinen. 

– Fixu on toiminut kuin unelma. Sen kanssa ei ole ollut ongelmia. Ohjelmiston päivityksetkin ovat hoituneet niin, että NewIconista on oltu meihin päin yhteydessä. Robotti on niin helppo, että sen käyttö onnistuu ihan maalaisjärjellä. Siinä on selkeät valikot ja toiminnot. Ei ole tarvinnut panikoida, että apua, apua, miten tämän kanssa toimitaan, sanoo Pihlajaniemi. 

Hetken mietittyään Pihlajaniemi osaa nimetä yhden kehittämiskohteen Iso-Fixusta. 

– Järjestyksenhallinta voisi käynnistyä automaattisesti. Järjestelmä järjestelee tuoreimmat paketit eteen, mutta ajo pitää muistaa tehdä itse. Se ei kyllä ole iso vaiva, vain pari klikkausta, jos sen vaan muistaa tehdä. Me loimme siihen selkeän systeemin; teemme ajon joka päivä.

Oulun III Hansa Apteekki
Nuottasaarentie 1, 90400 OULU
Apteekkari Janne Leino
Henkilökunnan kokonaisvahvuus n. 25 hlöä
Reseptuuri 105 709 (2014)
Iso-Fixu varastoautomaatin asennus tammikuussa 2015