Limingantullin Prisman yhteydessä sijaitseva Oulun III Hansa Apteekki laajensi tilojaan liikkeen remontin yhteydessä vuonna 2013 ja siirtyi nyt robottiaikaan. Perjantaina asennettu kotimainen Iso-Fixu-varastoautomaatti lajittelee jatkossa lääke-erät ja putkauttelee lääkepaketit suoraan asiakaspalvelutiskeille noin kahdeksassa sekunnissa.

– Virtaviivaistamme näin prosesseja ja saamme tasattua kasvusta aiheutuvia paineita. Meitä on jo noin 25 henkeä. Aloittaessamme näissä tiloissa vuonna 2007 työyhteisön koko oli kymmenen henkeä. Kasvua on odotettavissa edelleen. Robotti vapauttaa henkilöstön aikaa tavaralogistiikasta jatkossa asiakaspalveluun, kertoo apteekkari, farmasian tohtori ja julkisuudessa laulajanakin tunnettu Janne Leino Oulun Hansa Apteekista.

Kuopiolaisen NewIcon Oy:n suunnittelema ja valmistama täysautomaattinen keräilyvarastojärjestelmä säästää henkilöstön työaikaa useita tunteja päivässä. Ajansäästön lisäksi potilasturvallisuus paranee, sillä keräilyvirheet ja virhekirjaamisten määrä vähenevät robotin myötä.

Apteekit kehittyvät vauhdilla

Lääkemyynnin katteet ovat Leinon mukaan laskeneet poikkeuksellisen voimakkaasti 2000-luvulla, mikä on luonut muutospaineita. Vaikka yleinen hintataso on noussut, lääkkeiden hinnat ovat laskeneet.

– Siihen voi vastata automaatiolla ja tehostamalla toimintoja. Tässäkin on kyseessä iso investointi, mutta luotamme siihen, että se maksaa itsensä takaisin. Asiakkaat hyötyvät nopeamman ja joustavamman asiakaspalvelun mahdollistuessa. Olemme kuulleet Iso-Fixu-varastoautomaatista paljon hyvää. Kollegojen mukaan robotti on turvallinen ja luotettava. Haluamme olla mukana edistämässä kotimaista työtä ja teknologiaa, joten yhteistyö jatkuu NewIconin kanssa huollon osalta jatkossakin, Leino kertoo.

Apteekin terveyspiste – Oulun seudun ensimmäinen

Oulussa apteekkien muutospaineisiin on vastattu monessa mielessä hyvällä draivilla. Hansa Apteekki on alueen ensimmäinen apteekki, johon on tulossa myös terveyspiste. Apteekissa on jatkossa mahdollista käydä terveydenhoitajan vastaanotolla. Terveydenhoitaja on jo rekrytoitu ja viranomaisluvat saatiin juuri kuntoon, joten terveyspiste on käytännössä heti asiakkaiden käytettävissä.

Terveyspisteen terveydenhoitaja ja personal trainer Susanna Slungan mukaan erilaiset sairaanhoidolliset toimenpiteet flunssavastaanotosta ja korvan puhdistuksista rokotuksiin ovat suosittuja toimenpiteitä apteekkien terveyspisteiden yhteydessä.

– Tarkoitus on jatkossa antaa myös yksilöllistä ravinto- ja liikuntaohjausta sekä vetää savuttomuus- ja painonhallintaryhmiä, Susanna Slunga linjaa.

Palkittu myymäläilme

Oulun III Hansa Apteekki on uuden Apteekki-brändin mukainen ensimmäinen pilottiapteekki. Pilotteja oli yhteensä kolme: Oulussa, Pietarsaaressa ja Turengissa. Uusi ilme ja myymäläratkaisu saivat hyvän vastaanoton asiakkailta. Pilotti palkittiin myös Retail Awards 2014 -kilpailussa vuoden myymälänä.

Lisätietoa:

Janne Leino, apteekkari, Oulun III Hansa Apteekki