Yhteistyö Itä-Suomen yliopiston kanssa tuotti NewIconille kymmeniä potentiaalisia jälleenmyyjäehdokkaita Euroopasta ja Aasiasta. Yhteistyön taustalla oli keväällä 2018 järjestetty opintokurssi, jossa kansainvälisen liiketoiminnan ja myynnin maisteriopiskelijat pääsivät kisaamaan b2b-myynnin parissa. Kurssin tavoitteena oli tutustua myyntiprosessiin ja myynnin suunnitteluun, sekä oppia henkilökohtaisia myyntitaitoja käytännössä. 

Kurssin 18 opiskelijaa jakautuivat neljään tiimiin, joista jokainen etsi kuuden viikon ajan Newiconille jälleenmyyjäkontakteja. Tiimille oli jaettu omat maantieteelliset alueet Euroopasta tai Aasiasta. Pisteitä sai löydetyistä yrityksistä, yrityksiltä saaduista vastauksista ja yritysten kanssa sovituista etäpalavereista.

– Voittajaryhmällä oli listalla 44 NewIconin hyväksymää potentiaalista jälleenmyyjäyritystä. Opiskelijat kontaktoivat yritykset sähköisesti, ja vastaus tuli yhdeksältä yritykseltä. Tapaamisiin karsiutui kaksi kontaktia. Myös muut kolme ryhmää löysivät reilusti kontakteja ja saivat vastauksia muutamilta tahoilta, kertoo kurssia vetänyt yliopistonlehtori Jonna Koponen.

Keskustelut käynnissä ruotsalaisen kontaktin kanssa

Monella kansainvälisen maisteriohjelman opiskelijalla oli aiempaa kokemusta työelämästä ja ulkomailla asumisesta, joka auttoi myyntityöhön ryhtymisessä. Opiskelijat saivatkin hyvää palautetta NewIconin päässä opiskelijoita ohjanneelta Marja Jaurakkajärveltä, joka toimii NewIconin liiketoiminnan kehityksestä vastaavana johtaja.

– Opiskelijat näkivät todella paljon vaivaa ja työskentelivät itsenäisesti sekä ahkerasti. Emme luoneet ennakkoon määrällisiä tavoitteita, sillä tällaisten kontaktien löytäminen on haastavaa. Lopputulos kuitenkin ylitti odotuksemme ja opiskelijat listasivat muutamassa viikossa lähemmäs 300 kumppaniehdokasta. Saimme lopulta kaksi erityisen hyvää kontaktia, toisen Ruotsiin ja toisen Itä-Eurooppaan. Ruotsalaisen yrityksen kanssa olemme jo käyneet keskusteluja mahdollisesta yhteistyöstä, Jaurakkajärvi kommentoi ilahtuneena.

undefined