Pressemeddelelse: Det nye elektroniske medicinskab på Seinäjoki Central Hospital mindsker risikoen for fejlmedicinering

Seinäjoki Central Hospital har investeret i tre elektroniske medicinskabe, der i foråret 2018 vil blive installeret i de nye anlæg på hospitalets intensivafdeling.

Op til flytningen vil enheden fortsat fungere normalt i de gamle anlæg, og hverken renoveringen eller installeringen af de elektroniske medicinskabe vil derfor have indflydelse på brugen af lokalerne. Investeringen vil gøre hospitalets farmaceutiske betjening mere effektiv og sænke risikoen for fejlmedicinering. De elektroniske medicinskabe er fremstillet af den sundhedsteknologiske virksomhed NewIcon fra Kuopio.

”Det elektroniske medicinskab vejleder sygeplejerskerne, når de henter medicin, og det registrerer også, hvad der bliver taget fra skabet. Dette mindsker risikoen for fejlmedicinering og misbrug, hvilket igen forbedrer sikkerheden for både patienter og sygeplejersker. Fordi den farmaceutiske betjening omkring kontrolføring og rapportering bliver automatiseret, giver det sygeplejerskerne mere tid til at arbejde med patienterne,” siger hospitalsfarmaceut Päivi Tiippana fra Seinäjoki Central Hospital.

Ifølge Tiippana vil de nye erhvervelser forbedre hospitalets logistik omkring medicinen, fordi det elektroniske medicinskab gør det nemmere at føre kontrol med lagerbeholdningen. De nye elektroniske medicinskabe på intensivafdelingen vil blive integreret i hospitalsapotekets elektroniske system, og bestilling af medicin til afdelingen og kontrol af udløbsdatoen bliver således automatiseret. Dette giver hospitalsapoteket mulighed for at have konstant overblik over indholdet af medicin i hvert skab, hvilket også stiller medicin fra andre afdelinger til rådighed, hvis det er nødvendigt.

En skab til oplæring vil blive lanceret i november

Seinäjoki Central Hospital vil modtage et skab til oplæring fra NewIcon i november, hvor personalet kan lære, hvordan det elektroniske medicinskab anvendes, før det reelt tages i brug næste forår. Hospitalet har tilknyttet en farmaceut, der står for at lave en introduktionsplan og er til rådighed til at vejlede andre i at bruge skabet.

”Jeg tror, de elektroniske medicinskabe i det lange løb vil sænke hospitalets omkostninger på grund af et fald i medicinspild. Det er ikke endeligt besluttet, men vi overvejer også at installere disse skabe på andre afdelinger i fremtiden,” siger Tiippana.

Mere information

NEWICON OY er en sundhedsteknologisk virksomhed stiftet i 2007. Virksomheden er førende på markedet inden for automatisering af medicinopbevaring på apoteker i Finland. Virksomheden har fremstillet medicinske automatiseringsløsninger til næsten 100 apoteker og hospitalsapoteker i Finland, Danmark, Rusland, Israel og Iran. Virksomheden har i øjeblikket omkring 60 ansatte. Virksomheden bruger et ISO 9001 certificeret kvalitetsstyringssystem.

MERE INFORMATION
Lauri Rissanen
Key Account Manager
lauri.rissanen@newicon.fi

Vil du være opdateret på vores seneste nyheder? Så tilmeld dig vores nyhedsbrev.