Pressemeddelelse: NewIcons automatiske dispensersystem vandt udbudskonkurrencen for Rambam Hospital i Israel

NewIcons aktiviteter i Israel har spredt sig fra apoteker til hospitaler.

NewIcon vandt den offentlige udbudskonkurrence for Rambam Health Care Campus, det femtestørste hospital i Israel, med sit Mega-Fixu automatiske dispensersystem. Indkøbet af systemet er en investering i automatisering af medicinhåndtering til en værdi af en million euro.

”Kvaliteten af systemet til automatisering af medicinhåndtering, som er udviklet og fremstillet af NewIcon, er i topklasse på det israelske marked,” siger Zorian Kleiman fra Gotect Ltd, NewIcons forhandler i Israel.

NewIcon adskilte sig også fra de andre konkurrenter ved sin evne til at koble det automatiske dispensersystem sammen med lokale informationssystemer. Nogle enkelte israelske hospitaler har haft problemer med brugerfladerne på lignende automatiske dispensersystemer, hvor brugerne skulle logge handlinger to gange. I modsætning hertil kan Mega-Fixu kobles til det internationale SAP ressourceplanlægningssystem under Israels sundhedsministerium.

Direktiv om automatisering af medicinhåndtering

Israels sundhedsministerium har udstedt et direktiv om automatisering på hospitaler. Ifølge direktivet bør automatisering være en del af en moderne sundhedsorganisation, hvis israelske hospitaler ønsker at bevare deres konkurrenceevne på det internationale marked.

”De hospitaler, der ikke går over til at øge brugen af automatisering, vil formentlig sakke bagud,” vurderer Kleiman.

Kleiman har fulgt branchen i årevis og har bemærket den øgede betydning af systemer til automatisering af medicinhåndtering i Israel. Han mener, at partnerskabet mellem Gotect Ltd. og NewIcon vil hjælpe dem til forsat at være førende på det israelske marked.

”Vi bør overveje, hvordan NewIcons teknologi kan bruges i udviklingen af apotekernes online indkøbskoncepter. Det kunne være et vigtigt, fascinerende og relevant emne i fremtiden,” siger Kleiman.

Brug af automatisering for at nå toppen af udviklingen

Rambam Hospitalsapoteket, beliggende på universitetsområdet i Haifa, Israels tredjestørste by, vil have en betjeningsskranke, hvor patienter kan hente deres medicin. Når apoteket er lukket, kan plejepersonalet hente medicin fra leveringsstedet i hospitalsapotekets væg. Før i tiden bestilte hospitalet store partier medicin på én gang. Takket være Mega-Fixu kan bestillingerne være mindre, hvilket vil reducere medicinspild og sikre en mere effektiv brug af lokalerne.

”Jeg tror, at Mega-Fixu kan hjælpe Rambam Hospital med at bevare sit ry som en banebrydende institution,” siger Jori-Matti Savolainen, Marketing Director hos NewIcon.

Rambam Hospitalsapoteks lokaler ligger under jorden. Den lave loftshøjde og det utilstrækkelige gulvareal gav udfordringer med hensyn til installeringen af Mega-Fixu.

”Vi tilpassede den færdige løsning, så den svarede til kundens behov,” siger Savolainen.

Ifølge Kleiman er Mega-Fixus kapacitet den rigtige for Rambam Hospital, som har 1.000 senge. Størrelsen på det Mega-Fixu system, der skal installeres, er 10 meter i længden og 2,3 meter i højden, og det omfatter en stor mængde tilbehør til automatisering af medicinhåndtering.

“Rambam Hospital ønsker at være mere effektivt. Dette køb kunne føre til, at de udvider deres automatiseringsprojekt og inden for den nærmeste fremtid køber eMED ICON elektroniske medicinskabe og andre automatiseringssystemer fra NewIcon,” siger Kleiman.

Udbudskonkurrencen i Israel fortsætter i takt med, at andre hospitaler også bliver klar til at købe lignende systemer til automatisering af medicinhåndtering. I mellemtiden vil NewIcon tilbyde sin forhandler grundig oplæring i brugen af Mega-Fixu, så automatiseringssystemet kan vedligeholdes lokalt.

NEWICON OY er en sundhedsteknologisk virksomhed stiftet i 2007. Virksomheden er førende på markedet inden for automatisering af medicinopbevaring på apoteker i Finland. Virksomheden har leveret systemer til automatisering af medicinhåndtering til næsten 100 apoteker og hospitaler i Finland, Danmark, Rusland, Israel, Iran og Kina. Virksomheden beskæftiger cirka 60 mennesker. Virksomheden bruger et ISO 9001 certificeret kvalitetsstyringssystem. NewIcons partnerskab med Gotect Ltd, forhandleren i Israel, startede i 2012. Det første Iso-Fixu automatiske dispensersystem blev installeret i 2016 på et apotek fra apotekskæden Meuhedet i Jerusalem, og et andet system blev i 2017 installeret på et andet af kædens apoteker i Hadera.

Mere information

Jori-Matti Savolainen
Marketing Director
Tlf. +358 (0) 50 3398 730
jori-matti.savolainen@newicon.fi

Vil du være opdateret på vores seneste nyheder? Så tilmeld dig vores nyhedsbrev.