Tiedote: Kuopion Uusi Apteekki muutti keskustasta kauppakeskukseen

Kuopion Uusi apteekki järjestää avajaiset Kolmisopen kauppakeskuksessa maanantaina 1. helmikuuta. 150-vuotisjuhlavuottaan viettävän apteekin siirtyminen keskusta-alueelta kaupungin eteläpuolella olevaan kauppakeskukseen mahdollistui, kun Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea vapautti Kuopiossa apteekkien sijaintialueiden rajoitukset.

– Torin ympärillä oli neljä apteekkia ja viides sijaitsi lyhyen matkan päässä kirjaston luona. Asiakkaita ei riittänyt meille kaikille, koska autoilevat asiakkaat katosivat toriremontin myötä. Lisäksi vuokrataso on kaupungin laitamilla alhaisempi kuin keskustassa, kertoo apteekkari Paula Saarinen syitä, miksi hän haki apteekkien sijaintialueiden vapauttamista.

Saarisen hakemus meni Fimeassa läpi perustelulla, että eteläisessä kaupunginosassa ei ollut kasvavaan väestömäärään nähden kattavasti apteekkipalveluja. Lääkehuollon toimivuus ja apteekkipalveluiden saatavuus on turvattu näin jo monissa muissakin kasvukeskuksissa kuten Jyväskylässä, Turussa, Rovaniemellä ja Lahdessa. Saarinen uskoo, että apteekkien sijaintialueiden sääntely tullaan purkamaan lähivuosina valtakunnallisesti.

NYKYAIKAINEN APTEEKKI VARASTOROBOTILLA

Saarinen pääsi aloittamaan apteekin uuden toimitilan remontin lokakuussa 2015, kun Fimean päätöksen valitusaika päättyi. Nyt apteekilla on 331 neliötä lattiatilaa ja korkeutta niin, että tilaan voitiin suunnitella 3,6 metriä korkea täysautomaattinen lääkevarastoautomaatti. Varasto vie mahdollisimman vähän arvokasta lattiatilaa.

– Apteekillamme on 150-vuotinen perinteikäs historia, mutta haluamme myös seurata aikaa ja robotti on nykyaikainen keino tehostaa apteekin toimintaa. Historiaa tuomme esiin sisustuksessa. Esimerkiksi kassan taakse tulee tapettiseinä, jossa on kuva 50-luvun apteekin tiskistä. Esillä on myös vanhoja tavaroita; vaakoja, lääkepurkkeja, sanoo Saarinen.

Apteekin avajaisissa asiakkaat pääsevät tutustumaan robotin toimintaan. Saarisen mielestä sen työskentely on mielenkiintoista katsottavaa. Robotti ojentelee käsivarttaan ja ottaa lääkepakkauksia hyllyiltä. Iso Fixu -lääkevarastoautomaattia esittelee valmistajan edustaja NewIcon Oy:stä.

– Olemme nimenneet automaatissa työskentelevän robotin Unelmaksi. Jos automaatti toimii hyvin, silloin se toimii kuin unelma. Katsotaan, millaiseksi nimi muodostuu, kun olemme tutustuneet siihen tarkemmin. Samalla idealla nimesin myös kotipihani automaattiruohonleikkurit Viljoksi. Kun se katosi näkyvistä emmekä löytäneet sitä heti, kyselimme toisiltamme, että onks Viljoo näkynyt, naurahtaa Saarinen.

LISÄTIEDOT:

Kuopion Uusi apteekki
Apteekkari Paula Saarinen

myynti@newicon.fi

KUOPION UUSI APTEEKKI on palvellut kuopiolaisia jo vuodesta 1866 ja iältään se on Kuopion toiseksi vanhin apteekki. Apteekki työllistää vakituista henkilökuntaa 13 työntekijää. Kuopion Uuteen apteekkiin avataan vuoden 2015 aikana Apteekkihoitola sekä Terveyspiste.

NEWICON OY on vuonna 2007 perustettu terveysteknologia-alan yritys, joka sijaitsee Kuopiossa. Henkilökuntaa on tällä hetkellä noin 50. Vuoden 2014 liikevaihto oli noin 4 miljoonaa euroa ja toiminta kasvaa nopeasti. NewIcon on Suomen markkinajohtaja apteekkien varastoautomaatiossa. Yrityksen juuret juontavat teollisuuden automaatioon, jossa yritys on tunnettu muun muassa laajojen projektien toimittajana suurille teollisuustoimijoille. Viime vuosien aikana NewIcon on hioutunut lääkehuollon automaatioratkaisujen ammattilaiseksi ja toimittanut järjestelmiä jo lähes viiteenkymmeneen apteekkiin ja sairaala-apteekkiin. Yrityksellä on käytössään sertifioitu ISO 9001 -laatujärjestelmä.