Apteekissamme työskentelee arkipäivisin eri vuoroissa 10–15 työntekijää. Etuna on, että aamuvuorossa oleva tekninen työntekijä voi tarvittaessa auttaa farmaseutteja kassalla, vaikka tukusta tulleiden 40–50 lääkelaatikon purku täysautomaattiseen varastoautomaattiin olisi kesken.
Epäjatkuvuuskohdat sujuviksi
Työn optimoinnissa on ymmärrettävä prosessityön epäjatkuvuuskohtia, jotka tulee järjestää mahdollisimman sujuviksi. Esimerkiksi aamuvuorossa tällainen on, kun lääkepakkaukset ovat vielä laatikoissa eteisessä odottamassa varastoautomaattiin menoa.
Toinen epäjatkuvuuskohta on tilanne, jossa lääkepakkaus pitää noutaa varastosta asiakaspalvelutiskille. Varastoautomaatissa ahertavien robottien ansiosta tilanne hoituu sujuvasti ja varmasti. Jos itse hakisin lääkkeen hyllyltä, joutuisin aika monta kertaa tarkistamaan pakkauksen kyljestä onko kyseessä varmasti oikea lääke ja onko pakkaus ensin myytävästä erästä.
Ei turhia keskeytyksiä eikä neliöitä
Automaatin ansiosta asiakaspalvelijamme eivät kulje enää ristiin ja rastiin hakemassa lääkepakkauksia, koska hihnakuljetin tuo ne asiakaspalvelutiskille saakka. Työskentely-ympäristö on näin ollen aikaisempaa rauhallisempi ja asiakaspalvelu henkilökohtaisempaa ilman keskeytyksiä.
Erityisen toimiva automaattinen hihnakuljetin on Drive in -asiakaspalvelupisteellämme. On hienoa, että asiakaskontakti ei palvelutilanteessa katkea eikä asiakkaalle paljastu lääkkeen varastopaikka, mikä lisää turvallisuutta.
Olemme optimoineet myös tilan käytön. Varastoautomaatti on 4,5 metriä korkea ja nousee lattian läpi toiseen kerrokseen, jonne teimme henkilökunnan sosiaali- ja toimistotilat. Varastoautomaatin päällä on kokoelma vanhoista apteekkiesineistä meitä ja vieraita ilahduttamassa.
Itse apteekkitilasta varastoautomaatti vie tilaa vain 12 neliömetriä, jonka ansiosta emme maksa turhista neliöistä. Siitäkin syntyi kustannussäästöä.
Lääkkeiden käytön ja myynnin optimointia
Tavoitteenani on, että optimoimme edelleen varastoautomaatin toimintaa. Haluan tehdä varastoautomaatista myynnin työkalun, joka sisältää reseptilääkkeiden lisäksi itsehoitotuotteita. En halua maksimoida vaan optimoida lääkkeiden myynnin – myös niiden käytön. Tuotepariajattelun (= reseptilääke + tarpeellinen itsehoitovalmiste) toteuttaminen varastoautomaatissa voisi olla asiakaspalvelua edistävä haaste robotin kehitystyössä.”
Raision apteekki
Apteekkari: Sakari Alaranta
Henkilökunta: 19
Reseptuuri: 98 557 (vuonna 2018)
Fixun käyttöönotto: 1/ 2018
Kohde: Uusi toimitila
Projektin yhteistyökumppanit: NewIcon Oy ja sisustusarkkitehtitoimisto Lindqvist
Kuva: Iso-Fixu-varastoautomaatti on 4,5 metriä korkea ja nousee lattian läpi toiseen kerrokseen. Varastoautomaatin päällä on kokoelma vanhoista apteekkiesineistä. Kuvan etualalla olevasta ikkunasta pääsee kurkistamaan automaatin sisään, kertoo apteekkari Sakari Alaranta
Haluatko saada sähköpostiisi tiedon uusimmista uutisista? Tilaa uutiskirjeemme tästä.