Vantaanportin apteekki valitsi lisätekniikkaa ”Ankkansa” kaveriksi

Julkaistu 21.4.2016

Vantaanportin apteekkiin asennettiin helmikuussa Iso-Fixu, joka on yhteydessä reseptintoimitus- ja infopisteillä toimiviin lisätilausnäyttöihin. Uusi apteekkitekniikka tuo asiakaspalvelutilanteeseen nopeutta ja jatkuvuutta, kun robotti noutaa varastosta vikkelästi sekä reseptilääkkeet että näytöltä valitut itsehoitotuotteet.

Muutto kauppakeskus Jumbossa aikaisempaa isompiin tiloihin oli apteekkari Jari Kivirannan mukaan luonteva hetki investoida lääkehuollon automaatioon. Muutto varmistui syksyllä 2015, jonka jälkeen Iso-Fixu suunniteltiin, valmistettiin ja asennettiin. Lopputuloksena oli 3,6 metriä korkea täysautomaattinen lääkevarastoautomaatti, jossa häärii kaksi käsivarsirobottia.

Hankintapäätöksen Kiviranta teki kollegoidensa suosittelujen perusteella. Monet olivat olleet automaattiin tyytyväisiä ja kiitelleet etenkin asennuksen sekä käyttöönoton sujuvuutta.

– Automaatti oli lähtenyt, ja lähti meilläkin, toimimaan kerralla. Asiakkaat odottavat samanlaista palvelua kaikkina päivinä, joten oli tärkeää, etteivät ensimmäiset päivät automaatin kanssa menneet harakoille, sanoo Kiviranta.

– Lisätilausnäyttöjä puolestaan halusin kokeilla, koska ne eivät olleet iso investointi muihin laitteisiin verrattuna. On mielenkiintoista nähdä, mitä reseptilääkettä hakevat asiakkaat tykkäävät, kun voivat valita näytöltä kätevästi muitakin tuotteita huhtikuusta alkaen.

Farmaseuteille näytöt toimivat muistin tukena, jotta he voivat rutiininomaisesti tarjota asiakkaalle myös tarvittavia itsehoitotuotteita.

Hetki asiakkaan kanssa rauhoittuu

Uusi apteekkitekniikka on kiinnostanut Vantaanportin apteekin asiakkaita. Hämmästys herää, kun lääkepaketti tulee kuljetinta pitkin tiskille ilman, että farmaseutin on tarvinnut nousta lainkaan istuimeltaan. Asiakaspalvelutiloista avautuu lääkevarastoon myös pieni ikkuna, josta voi kurkkia robottia työssään.

– Ihmisiä kiinnostaa, miten robotti toimii ja toimiiko se hyvin. Keskustelua onkin helpompi pitää yllä, kun asiakaspalvelutilanne ei katkea. Samalla on aikaa tehdä hieman jatkokysymyksiä ja pyrkiä lisämyyntiin, tietää farmaseutti Marja Koivula.

Apteekkari Kiviranta toivoo, että automaation ansiosta myös varastossa työskentelevien teknisten työntekijöiden työaikaa vapautuisi asiakaspalveluun. Lisäresurssi olisi tarpeen, koska kauppakeskusapteekin asiakasmäärät ovat kasvussa.

– Asiakkaan näkökulmasta automaatio on perusteltua nimenomaan asiakaspalvelun nopeutumisen sekä lääketurvallisuuden ansiosta, sillä robotti ei hae varastosta ”vahingossa” väärää lääkettä, sanoo Kiviranta.

Varastonhallinta tehostuu

Automaatti hoitaa osan teknisten työntekijöiden töistä, sillä sen lisäksi, että varastorobotti noukkii farmaseutin apuna asiakkaille virheettömästi ja nopeasti lääkepaketteja, sen tehtävänä on myös purkaa tukusta tulleet lääkepaketit varastohyllyille. Sama robotti hoitaa siis kahta tehtävää, jonka vuoksi tavaranpurku kannattaa hoitaa ennen apteekin avautumista tai ennen ruuhkahuippuja, jotta lääkepaketit eivät seiso kuljettimella.

– Varastorobotti alkaa nimittäin ensisijaisesti toimittaa lääkepakettia tiskille farmaseutille, mikä sitten keskeyttää tavaranpurun, tietää tekninen työntekijä Kirsi Tilli.

Iso-Fixussa on automaattinen lääkepakettien sisäänsyöttöyksikkö, jonka kuljettimelle tekninen työntekijä kippaa kuljetuslaatikot tyhjäksi ja seuraa, kuinka lääkepaketit kulkevat varastoon robotin hyllytettäväksi. Matkalla varaston ulkopuolella työskentelevä robotti skannaa lääkepaketin tiedot apteekkien MAXX-järjestelmään.

– Nyt ei tarvitse käydä itse läpi jokaista pakettia ja kirjata niitä järjestelmään. Se työvaihe on helpottunut, kiittää Tilli.

Ankka, Brita vai joku muu?

Apteekkari antaisi Iso-Fixulle arvosanaksi hyvän. Tai tuttavallisemmin Ankalle, sillä henkilöstön mielestä robotti näyttää ankalta liikkuessaan ja nokkiessaan varastossa. Virallista nimeä ei ole vielä päätetty, mutta harkinnassa on Brita eläkkeellä olevan teknisen työntekijän mukaan.

– Arvosana 8 siksi, että robotin käyttöönotto on sujunut hyvin ja kaikki on muutenkin toiminut kuten odotimme. Se ei tee keräilyvirheitä ja on käyttövarma, sillä suurempia katkoksia ei ole ollut. Hieman moitittavaa on äänieristyksessä – kuljetin ja itse robotti pitävät ääntä. Voin kuitenkin hyvin suositella robottia kollegoilleni, Kiviranta päättää.

Lisätietoa

Vantaanportin apteekki

Apteekkari: Jari Kiviranta
Henkilökunta: 24
Reseptuuri: 220 000
Fixun käyttöönotto: 2/ 2016
Kohde: Uusi, remontoitu toimitila
Projektin yhteistyökumppanit: Naturvention Oy, VMP-Interior Oy, Hauhon Puutyöpalvelu Oy, Rakennuspalvelu 345 Oy, SS-sähkötyöt Oy, Receptum Oy, Jumbon kiinteistötoimisto. Suunnittelijat: Sisustusarkkitehtitoimisto Tero Lindqvist ja Jukka Nummi/VMP-Interior.

Artikkeli on ilmestynut alun perin Icon News -lehdessä vuonna 2016.