Kuopiolaisen Puijonlaakson apteekin henkilökunta on käyttänyt Iso-Fixu varastoautomaattia vuodesta 2011. Proviisori Ville Peuran mukaan järjestelmän tullessa kaikkia vähän jännitti, ja ihmiset olivat hieman epäilevällä kannalla. Ihmisiä mietitytti, korvaisiko järjestelmä ihmiset, osaisivatko he käyttää järjestelmää oikein ja olisiko se tarpeeksi luotettava. Nyt kymmenen vuoden kuluttua epäilykset ovat tiessään, ja henkilökunnan asenne järjestelmää kohtaan on ollut yllättävän myönteinen. Kesäkuussa 2021 10-vuotias Iso-Fixu varastoautomaatti jäi virallisesti eläkkeelle ja teki tilaa uudelle Iso-Fixulle, joka asennettiin uusiin tiloihin Puijonlaakson kauppakeskukseen.
Juttelimme proviisori Ville Peuran kanssa, millaisia kokemuksia hänellä on ollut sekä vanhasta että uudesta Iso-Fixu varastoautomaatista.
Miten pitkään olet ollut töissä Puijonlaakson apteekissa, ja olitko täällä jo silloin, kun ensimmäinen Iso-Fixu asennettiin?
Aloitin työt elokuussa 2006, joten siitä on nyt 15 vuotta. Ensimmäinen Iso-Fixu tuli meille joulukuussa 2011, joten kyllä, olin jo silloin töissä täällä. Luulenpa, että meille tullut Iso-Fixu varastoautomaatti oli Suomen ensimmäisiä.
Muistatko, miltä sinusta ja muista tuntui, kun järjestelmä asennettiin 10 vuotta sitten?
Muistan kyllä. Porukkaa mietitytti, että se saattaisi viedä ihmisten töitä tai että sitä ei osattaisi käyttää oikein.
Oliko järjestelmää vaikeaa oppia käyttämään?
Perustoiminnot oli aika helppo oppia, kuten pakkausten syöttäminen järjestelmään ja lääkkeiden toimittaminen asiakkaille. Huoltotyöt, vaikkapa suodattimien vaihtaminen, olivat alussa vähän hankalampia, mutta nekin opittiin melko nopeasti.
Järjestelmä asennettiin vuonna 2011. Miten nopeasti henkilökunta huomasi sen vaikutukset?
Ne huomattiin ehkä jo muutamassa päivässä, ja viimeistään ensimmäisten viikkojen kuluessa, kun lääkkeiden noutaminen sujui nopeammin. Se todellakin säästää aikaa, ja virheiden määräkin on vähentynyt selvästi. Meillä on myös enemmän aikaa jutella asiakkaiden kanssa, ja se on mukavaa.
Miten apteekki on muuttunut viimeisen 10 vuoden aikana?
Palveltavien asiakkaiden määrä on ehkä hieman noussut, mutta selkein muutos on, että henkilökunnalle jää enemmän aikaa asiakaspalveluun ja osaamisen kehittämiseen sekä apteekin sosiaalisen median näkyvyydestä ja verkkosivustosta huolehtimiseen. Osa teknisen puolen työntekijöistä on nyt siirtynyt palvelemaan asiakkaita. Keneltäkään ei siis mennyt työpaikka Iso-Fixun takia.
Oletko huomannut mitään eroa tämän äskettäin asennetun ja vanhan järjestelmän välillä?
Vaikka uusi iso-Fixu on ollut meillä vasta vähän aikaa, jo nyt pystyy sanomaan, että se toimittaa asiakkaiden lääkkeet nopeammin, koska siinä ei ole enää liukuhihnoja, niin kuin vanhassa järjestelmässä. Se pystyy myös hakemaan monta pakkausta samaan aikaan, koska siinä on monipakettikeräily – ominaisuus, jota ei ollut entisessä mallissa.
Käytetäänkö apteekissa muuta automaatiota?
Meillä on uusi itsepalvelumaksupiste.
Muistatko mitään hauskaa juttua varastoautomaatista vuosien varrelta?
No kerran pakkaus jäi kiinni liukuhihnan väliin vanhassa järjestelmässä, ja sorkimme sitä onkivavalla liikkeelle. Silloin asiakkaat varmasti vähän ihmettelivät, että mitä oikein tapahtuu!
Onko sinulla mitään palautetta NewIconille? Miten voisimme parantaa palveluamme teille?
No ei oikeastaan. Palvelu on ollut tähän mennessä erittäin hyvää, joten jatkakaa vain samaan malliin!
Kiitokset proviisori Ville Peuralle jutteluhetkestä.
Lue lisää: