Laatusertifikaatti viestii toiminnan vastuullisuudesta
Sunnuntai 16.12.2018
Sunnuntai 16.12.2018
Laatujärjestelmä on työkalu yrityksen johtamiseen ja toiminnan kehittämiseen. Maailman tunnetuin laatustandardi ISO 9001 sopii niin NewIconin kaltaisille terveysteknologiayrityksille kuin apteekeille ja sairaaloille. Yhteistä on kehitysmyönteinen ja laatutietoinen asenne. Terveydenhuollon ja farmasian alalla laatuprosessien suunnittelussa painottuvat ennakointi ja riskienhallinta.
Kiwa Inspectan tuotepäällikkö ja pääarvioija Reija Poikonen kertoo, että ISO 9001 -laatujärjestelmä on yrityksille vapaaehtoinen, mutta hyödyllinen työkalu johtamisen ja toiminnan kehittämiseen. Toimintatapojen yhtenäistäminen ja laatujärjestelmän periaatteiden noudattaminen helpottavat jokapäiväistä arkea.
– ISO 9001 -laatujärjestelmän suosio on koko ajan kasvussa myös apteekeissa ja sairaaloissa. Kun loppuasiakkaana on hoitoa tarvitseva ihminen, korostuu laatuprosesseissa potilas- ja käyttäjäturvallisuus, Poikonen kuvailee.
Laatusertifikaatti viestii yrityksen vastuullisuudesta ja parantaa kustannustehokkuutta, kun riskienhallinnan kautta virheet vähentyvät.
– Laatujärjestelmän noudattaminen luo ilman muuta tietynlaista mielikuvaa yrityksestä. Se auttaa vastaamaan asiakkaiden odotuksiin, parantamaan kilpailukykyä ja varmistamaan, että toimintatapoja parannetaan jatkuvasti, Poikonen luettelee.
Kehitysmyönteinen asenne vie laatuasioissa pitkälle
Laatusertifikaatin myöntää yrityksen ulkopuolinen sertifiointilaitos. Kiwa Inspecta on kansainvälinen sertifiointilaitos, joka arvioi ja auditoi yritysten johtamisjärjestelmiä ja toimintaa sekä myöntää sertifikaatin vaatimusten täyttyessä. Kiwa Inspecta toteutti NewIconille auditoinnin keväällä 2018, kun yhtiö päivitti laatujärjestelmänsä ISO 9001:2008:sta ISO 9001:2015:een.
– Laatujärjestelmän sertifiointi voi kuulostaa haastavalta projektilta, mutta siihen saa apua ja tukea. Sertifiointiprojekti on kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa käydään läpi laatujärjestelmän vaatimuksia sekä yrityksen valmiusastetta, ja toisessa vaiheessa tehdään varsinainen arviointi. Yritykset voivat olla hyvin eri vaiheissa lähtiessään hakemaan sertifikaattia, Poikonen kertoo.
Arvioinnissa käydään läpi yrityksen johtamisjärjestelmää ja siihen liittyviä materiaaleja, kuten mittareita, riskejä ja mahdollisuuksia, sekä toiminnan muutoksia. Auditoija käy läpi yrityksen prosessit, kiertelee yrityksessä ja tekee havaintoja sen jokapäiväisestä toiminnasta, sekä haastattelee henkilöstöä. Loppukokouksessa yritys saa auditoijan tekemän kirjallisen raportin.
– Laatusertifikaatti kertoo yrityksen laatutietoisuudesta, vastuullisuudesta ja halusta jatkuvaan parantamiseen. Laatu on sitä, kuinka hyvin pystytään täyttämään asiakkaiden ja sidosryhmien tarpeet sekä minimoimaan vaihtelu palveluissa ja tuotteissa, Poikonen kiteyttää.
Reija Poikonen
MBA, tuotepäällikkö, pääarvioija
Yritys
Kiwa Inspecta on Pohjois-Euroopan johtava tarkastus-, testaus-, sertifiointi-, konsultointi- ja koulutusalan palveluyritys.
Motto
Trust, Quality, Progress
Yhteystiedot
www.inspecta.fi
Asiantuntijan vinkit laadun kehittämiseen
Tiesitkö tätä laatujärjestelmästä?
Artikkeli on ilmestynyt alun perin Icon News -lehdessä vuonna 2018
Haluatko saada sähköpostiisi tiedon uusimmista uutisista? Tilaa uutiskirjeemme tästä.