Tiedote: HUS-Apteekkiin maailman suurin täysautomaattinen lääkevarastojärjestelmä

Kuopiossa toimiva NewIcon Oy ja Suomen suurin sairaala-apteekki HUS-Apteekki ovat tehneet jättikaupat täysautomaattisesta lääkevarastojärjestelmästä. Hankinnan kokonaisarvo on kaksi miljoonaa euroa mikä on tähänastisista sairaala-automaatioista Suomen suurin. Ennätyksellistä on myös järjestelmän koko, sillä tiettävästi noin neljän metrin korkuinen ja 35 metriä pitkä automaatti on maailman suurin. Järjestelmä sisältää seitsemän robottikäsivartta.

Mega-Fixu-lääkevarastojärjestelmän asentaminen HUS-Apteekkiin käynnistyy kesäkuussa, kun uudet luolatilat maan alle valmistuvat. Järjestelmä käyttöönotetaan syksyllä ja täysin toimintavalmiudessa se on ennen tammikuuta 2016, jolloin Helsingin kaupungin lääkehuollon ja kliinisen farmasian palvelut siirtyvät HUS-Apteekille.

– Helsingin kaupungin lääkehuolto tuo HUS-Apteekille lääkkeiden toimitusrivejä 230 000 kappaletta lisää, kun entuudestaan niitä on ollut vuosittain noin 800 000 kappaletta, kertoo HUS-Apteekin kehittämispäällikkö Marita Saanila-Sotamaa.

HUS-Apteekki on NewIcon Oy:lle neljäs sairaala-apteekki, johon lääkevarastojärjestelmä on toimitettu tai toimitetaan. Puolet yrityksen liikevaihdosta tulee apteekkien lääkevarastojärjestelmistä ja puolet erilaisista sairaalan lääkehuollon automaatioratkaisuista.

– Olemme tyytyväisiä, että saamme automatisoida ja olla mukana luomassa tulevaisuuden sairaalafarmasiaa juuri HUS:iin, joka on yksi Euroopan suurimmista ja arvostetuimmista sairaaloista. Uskomme, että toimitus tuo meille kansainvälistä näkyvyyttä ja, että alan päättäjät ympäri maailman haluavat tulla tutustumaan järjestelmään. Tämä toimitus edistää merkittävästi NewIconin kansainvälistymistä, toteaa avainasiakaspäällikkö Jukka Mauranen NewIcon Oy:stä.

Euroopan nopein ja nykyaikaisin

Nykyisellään HUS-Apteekki vastaa Suomen suurimman sairaanhoitopiirin 14 jäsenkunnan ja 22 sairaalayksikön lääkehuollosta. Kaikkiaan jäsenkuntia on 24. HUS tuottaa erikoissairaanhoidon palveluja 1,6 miljoonalle asukkaalle Helsingissä ja Uudellamaalla. HUS-Apteekki on niin ikään Suomen suurin sairaala-apteekki, jonka palveluksessa työskentelee yli 180 lääkealan ammattilaista.

– Tuottavuuttamme lisää se, että saamme työntekijöidemme kädet mekaanisesta varastotyöstä järkevämpiin hommiin. Jatkossa esimerkiksi farmaseutit työskentelevät enemmän kliinisen farmasian parissa lähempänä potilasta sairaalan osastoilla, sanoo Saanila-Sotamaa.

Järjestelmä suunnitellaan HUS-Apteekin tarpeisiin niin, että kaksi käsivarsirobottia sisäänsyöttää varastoon 4000–5000 lääkepakettia päivässä. Neljä robottia puolestaan keräilee ja hyllyttää paketteja aamupäivisin noin 1500 paketin tuntivauhdilla. Lisäksi yksi robotti laittaa kansia ja osoitetarroja osastolaatikoihin. Nämä seitsemän robottikäsivartta vastaavat varastosta, jonka kapasiteetti on täynnä ollessaan 150 000 lääkepakettia.

HUS-Apteekki tulee tekemään järjestelmälle lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus FIMEAn vaatiman validoinnin, jotta apteekin henkilökunnan työpanosta voidaan edelleen vapauttaa asiantuntijatyöhön, joka edesauttaa potilas- ja lääkitysturvallisuutta. FIMEAn luvalla vain murto-osa lääketoimituksista tulisi tarkistaa käsipelin robottikeräilyn jälkeen.

– Yhtenä hankintamme laatuvaatimuksena oli järjestelmä, joka hoitaa lääkekeräilyn virheettömästi ja luotettavasti. NewIcon Oy voitti julkisen hankinnan laatupisteillä, vaikka tarjous olikin kalliimpi kuin kilpailijan, toteaa Saanila-Sotamaa.

Sairaalan lääkehuollon automaatio

HELSINGIN JA UUDENMAAN SAIRAANHOITOPIIRIN KUNTAYHTYMÄ (HUS)
HUS-APTEEKKI LIIKELAITOS
Marita Saanila-Sotamaa
Kehittämispäällikkö
marita.saanila-sotamaa@hus.fi

NEWICON OY
myynti@newicon.fi

HUS ON 24 KUNNAN MUODOSTAMA KUNTAYHTYMÄ. Sen tehtävänä on tuottaa jäsenkunnille ja niiden asukkaille tarpeellisia erikoissairaanhoidon ja kehitysvammahuollon palveluja. Suomen toiseksi suurin työnantaja HUS työllistää 21750 työntekijää. HUS-Apteekki tuottaa asiakkaiden sekä potilaiden parhaaksi laadukkaita ja turvallisia lääkehuolto- ja kliinisen farmasian palveluja ammattitaitoisesti ja kustannustehokkaasti tuloksellisessa yhteistyössä erikoissairaanhoidon kliinisten hoitoyksiköiden, perusterveydenhuollon ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. HUS-Apteekissa työntekijöitä on noin 180.

TERVEYSTEKNOLOGIA-ALALLA TOIMIVA NEWICON OY on lääkehuollon automaatioratkaisujen markkinajohtaja Suomessa. Yritys kehittää, valmistaa ja myy lääkkeiden käsittelyyn tarkoitettuja automaatiotuotteita sekä niiden huolto- ja ylläpitopalveluja. Innovatiiviset tuotteet perustuvat robotiikkaan, 3D‐konenäköön ja teollisen internettiin. Vuonna 2007 perustettu NewIcon on toimittanut järjestelmiä jo lähes viiteenkymmeneen apteekkiin ja sairaalaan. Yritys kasvaa nopeasti ja vuodelle 2015 on budjetoitu liikevaihtoa 8 miljoonaa euroa. Henkilökuntaa on noin 40. Yrityksellä on käytössään sertifioitu ISO 9001 -laatujärjestelmä.

Sairaalan lääkehuollon automaatio