Herttoniemen apteekin kevät – tyhjiä hyllyjä, asiakkaiden rauhoittelua ja pikaisesti avattu verkkokauppa

Maaliskuussa 2020 koronaviruskriisi iski Suomeen ja arki muuttui silmänräpäyksessä myös Herttoniemen apteekissa. Yhtäkkiä asiakasvirrat olivat yhtä suuria kuin joulukuussa, joka on tyypillisesti vuoden vilkkain myyntikuukausi. Sitten asiakasmäärät kääntyivät laskuun, ihmiset sulkeutuivat koteihinsa ja lääkkeiden osto siirtyi verkkoon.

Apteekkari Ritva Ylänkö kertoo, että maaliskuussa tunnelmat apteekissa olivat kiireiset. Asiakasryntäyksen lisäksi jo työn alla oleva verkkokauppa piti saada pikaisesti pystyyn.

– Aluksi asiakkaat ryntäsivät apteekkiin ja olivat huolissaan lääkkeiden loppumisesta. Osa oli jopa hätääntyneitä ja kyseli, pelkäämmekö me virusta ja miten kannattaa toimia. Ensimmäisten viikkojen aikana saimme rauhoitella asiakkaita ja kannustaa heitä toimimaan viranomaisohjeiden mukaan, Ylänkö kuvailee maaliskuun tapahtumia.

Tahtotilana pitää apteekki toiminnassa

Kun tilanne rauhoittui, apteekin asiakasvirrat hiljentyivät. Ihmiset löysivät tiensä verkkokauppaan ja lääkkeitä tilattiin paljon myös puhelimitse ja sähköpostitse. Arkea apteekissa voitiin jatkaa uusien toimintamallien turvin.

– Apteekin henkilökunta on jaettu kahteen ryhmään, jotka eivät ole tekemisissä keskenään. Työskentelemme vuoroviikoin aamu- ja iltavuoroissa, edes minä en mene apteekkiin muina aikoina. Tällä pyrimme välttämään sen, että koko henkilökunta altistuisi virukselle ja joutuisi karanteeniin yhtä aikaa, Ylänkö kertoo.

Apteekin henkilökunnan ja asiakkaiden turvallisuutta on pyritty turvaamaan myös monin muin keinoin, kuten asiakaspalvelupisteiden yhteyteen asennetuilla suojalaseilla, korostetulla käsihygienialla ja desinfioinnilla sekä asiakkaiden jonottamista ja liikkumista ohjaavilla kylteillä. Osa henkilöstöstä käyttää ajoittain kasvoja suojaavia visiireitä ja vinyylihanskoja, ja kassalla suositellaan korttimaksua.

– Tahtotilamme on koko ajan ollut, että toimimme parhaan kykymme ja viranomaisohjeiden mukaan ja pidämme apteekin toiminnassa. Haluamme hoitaa oman osamme ja auttaa ihmisiä niin hyvin kuin voimme, Ylänkö kiteyttää.

Varastoautomaatti vähentää ihmiskontakteja ja kosketuksia lääkepakkauksiin

Apteekin hyllyt tyhjenivät ensin käsidesistä, sitten kasvosuojuksista. Poikkeuskeväänä on kulunut myös erityisen paljon itsehoitolääkkeitä, kuten kipu- ja flunssalääkkeitä. Reseptilääkkeiden varastoinnista, keräilystä ja toimituksesta asiakaspalvelupisteelle vastaa Herttoniemen apteekissa täysautomaattinen Iso-Fixu-varastoautomaatti. Avoinna on poikkeustilanteen takia vain joka toinen asiakaspalvelupiste ja myös asiakkaiden odotustuoleja on rajattu.

– Meillä on ollut käytössä NewIconin varastoautomaatti jo vuodesta 2013 ja poikkeuskevään aikana työtavat varastoautomaatin suhteen eivät ole muuttuneet. Tässä tilanteessa on kuitenkin hyvä, että varastoautomaatti vähentää henkilökunnan kosketuksia lääkepakkausten kanssa ja liikehdintää reseptilääkkeiden annossa, kun tuotteet saapuvat kanavaa pitkin suoraan henkilökunnan käsien ulottuville, Ylänkö kuvailee automaatin hyötyjä.

Lisätietoa

Ritva Ylänkö
Apteekkari
Herttoniemen apteekki

 

Haluatko saada sähköpostiisi tiedon NewIconin uusimmista uutisista? Tilaa uutiskirjeemme tästä.