Tiedote: Lääkerobotti jouhevoittaa palvelua kauppakeskus Duon uudessa apteekissa

Tampereen Hervannassa sijaitsevaan Kauppakeskus Duoon avautuu maanantaina 20. marraskuuta Bonusapteekki, jonka lääkelogistiikasta vastaa lääkerobotti. Asiakkaat eivät näe robotin työskentelyä lääkevarastossa, mutta huomaavat täsmällisen työn jäljet reseptintoimituspisteellä.

Apteekkari Helena Jalonen ja talousjohtaja Markku Jalonen kävivät tutustumassa Iso-Fixu-lääkevarastoautomaattiinsa Kuopiossa NewIconin tehtaalla 25. lokakuuta. Iso-Fixu aloittaa työnsä Tampereen 6. Bonusapteekissa 20. marraskuuta.

– Lääkerobotin ansiosta farmaseuteillamme tulee olemaan enemmän aikaa lääkeneuvonnalle. Saamme palveltua asiakkaita jouhevasti, kun robotti hakee puolestamme lääkepaketit varastosta. Samalla lääketurvallisuus paranee, sillä robotti hakee juuri sen lääkkeen, mikä on reseptillä, toteaa Tampereen 6. Bonusapteekin apteekkari Helena Jalonen.

Lääkevarastoautomaatti Iso-Fixun toimittaa kuopiolainen terveysteknologiayhtiö NewIcon Oy, joka on erikoistunut apteekkien ja sairaaloiden lääkehuollon automaatiolaitteisiin. Iso-Fixun isoveli on Mega-Fixu-lääkevarastoautomaatti, jollaisia on käytössä esimerkiksi HUS-Apteekissa ja Kuopion yliopistollisen sairaalan sairaala-apteekissa.

Laitteissa on erona lähinnä koko. Samoja ominaisuuksia ovat esimerkiksi lääkevarastoautomaatin sisällä työskentelevä lääkerobotti ja uutuutena monipakettikeräily, jonka ansiosta robotti voi kerätä ja toimittaa yhdellä kertaa jopa 14 lääkapakettia. Ominaisuus on monistettu sairaala-apteekeista isojen avoapteekkien lääkevarastoautomaatteihin.

– Tämä on ominaisuus, joka edelleen nopeuttaa asiakaspalvelua. Uskomme, että asiakasvirta tulee olemaan kuukausittain jopa noin 10 000 asiakasta. Niistä 7000–8000 ovat reseptiasiakkaita. Duossa toimii monipuolisia liikkeitä, joissa asiointi vetää asiakkaita myös apteekkimme ja toisin päin, sillä apteekki täältä onkin puuttunut, kertoo Jalonen. Aikaisemmin Jalonen itse työskenteli proviisorina Ylöjärven apteekissa.

Lääkevarastoautomaatin käyttöönotto tapahtuu 15.–17. marraskuuta. Bonusapteekki avaa valoisat, avarat ja modernit tilansa asiakkaille maanantaina 20. marraskuuta. Perinteisteisten lääkepalveluiden lisäksi apteekissa toimivat myös terveys- ja kauneuspiste.

– Saimme hyvin tilaa eri palveluille, koska lääkevarastoautomaatti on räätälöity tilamme tarpeisiin ja perinteiseen varastoon verrattuna paljon kompaktimmassa tilassa. Asiakkailla on myös hyvin tilaa liikkua ostoskärryjen kanssa, iloitsee Jalonen.

Lisätietoja www.bonusapteekki.fi

Jori-Matti Savolainen