Tiedote: NewIconilta markkina-avaus Israeliin

Maan ensimmäinen apteekkiautomaatti toimitetaan Suomesta

Kuopiolainen terveysteknologiayritys NewIcon Oy on solminut kaupat israelilaisen apteekkiketjun kanssa. NewIcon toimittaa Jerusalemissa sijaitsevaan apteekkiin täysautomaattisen Iso-Fixu lääkevarastoautomaatin, joita on käytössä jo lähes 60 apteekissa Suomessa ja muualla maailmassa. Kauppa on NewIconille merkittävä päänavaus Israelin, sillä onnistuneen pilotin jälkeen jatkotoimitukset myös muille israelilaisille apteekkiketjuille ovat todennäköisiä.

Uuteen, Jerusalemissa avattavaan apteekkiin toimitetaan noin 11 metrin pituinen, sisäänsyöttömodulilla varustettu laite. Kaupan taustatyötä tehtiin useamman vuoden ajan muun muassa asiakkaan erityistarpeita kartoittamalla ja automaation mahdollisuuksia osoittamalla.

– Toimitettava laite on Israelissa ensimmäinen varastoautomaatti, jonka toimivuutta muutkin ketjut tulevat seuraamaan mielenkiinnolla. Referensseillä on Israelissa todella suuri merkitys ja onnistunut pilotointi on siksi erittäin tärkeä, NewIconin markkinointijohtaja Jori-Matti Savolainen kertoo.

Israelissa on noin 1500 apteekkia, pienistä apteekeista suuriin ketjuihin, joten jatkotoimituksille on runsaasti mahdollisuuksia. Myös Israelin sairaaloiden lääkehuollon automatisointi tulee lähitulevaisuudessa ajankohtaiseksi. Maan terveysviranomaisten hyväksynnän saaneet NewIconin ratkaisut ovat sairaaloille varteenotettava vaihtoehto.

TIETOTURVA MERKITTÄVÄSSÄ ROOLISSA
Tietoturva-asiat ja tietojärjestelmien väliset rajapinnat olivat kauppaa hierottaessa isossa roolissa. NewIcon pystyi ratkaisemaan tietoturva-asiat uskottavasti. Ratkaisut ovat lähes yhtä tarkat kuin verkkopankissa.

– Saimme kiitosta siitä, että maan tavat ja tietoturvavaatimukset otettiin huomioon ja niihin sopeuduttiin, Savolainen kertoo.

NewIcon toimii Israelissa jälleenmyyjän, Gotect Ltd:n kautta. Jälleenmyyjä löysi oikean väylän lähestyä markkinoita, kun liikkeelle lähdettiin maan terveysministeriön kautta. Kun ministeriö saatiin vakuutettua automatisoinnin hyödyistä, olivat apteekitkin otollisempia vastaanottamaan tietoa.

– NewIconin robottien toimintakyky ja ominaisuudet sekä yhteensopivuus paikallisiin tietojärjestelmiin vakuuttivat asiakkaan, vaikka luottamuksen rakentaminen ottikin aikansa. Asiakas kävi paikan päällä Suomessa tutustumassa laitteeseen ja näki sen toimivuuden käytännössä. Vierailulla oli iso merkitys kaupan solmimiseen, jälleenmyyjän toimitusjohtaja Raz Shavit Gotect Ltd:stä kertoo.

Apteekkialan kilpailutilanteesta Israelissa johtuen, asiakasyritys ei halua tässä vaiheessa nimeään esiin. Ajankohta Israelin markkinoille suuntaamiseen oli muutenkin osuva, sillä Israelissa viranomaiset ovat uudistaneet lääkeinformaation tarjoamiseen liittyviä velvollisuuksia. Kuten Suomessakin, apteekkien on vastaisuudessa annettava lääkkeen käyttöohje asiakkaalle aina oston yhteydessä.

– Tähän hieman aikaa vievään vaiheeseen tulee robotti avuksi. Sillä välin kun farmaseutti palvelee asiakasta, robotti hakee oikean lääkkeen, Shavit sanoo.

Lisätiedot:
Markkinointijohtaja Jori-Matti Savolainen