Tiedote: Älylääkekaappeja Keski-Suomen keskussairaalaan

Keski-Suomen keskussairaalaan (Sairaala Nova) tulee älylääkekaappeja, jotka mahdollistavat aikaisempaa turvallisemman lääkkeenannon potilaille ja parantavat lääkkeiden varastoseurantaa. Hankinta koskee tänä vuonna kolmea erilaista moduuleista koostettua älylääkekaappia, joiden avulla kerätään käyttökokemuksia ja määrityksiä eri osastojen tarpeisiin. Kaapit toimittaa kuopiolainen NewIcon Oy. Uuteen Sairaala Novaan on suunnitteilla noin 40 älylääkekaapin kokonaisuus.

Automaatio tukee uudessa sairaalassa käyttöönotettavaa suljettua lääkkeenannon systeemiä, jossa lääkkeen tie sairaala-apteekista osastoille ja aina potilaalle saakka dokumentoidaan tietojärjestelmiin. Lääkehuollon prosessi tulee katkeamattomaksi ja potilaiden lääkitystieto dokumentoidaan reaaliaikaisesti.

– Nykyisin osastojen lääkevarastot eivät ole mukana sairaala-apteekin sähköisessä varastojärjestelmässä. Jatkossa pystymme varautumaan paremmin potilaiden lääketarpeisiin ja kuitenkin myös pienentämään apteekin velvoitevarastoa, kun koko sairaalan lääkkeet huomioidaan kokonaissaldossa, kertoo sairaala-apteekkari Kirsi Juurinen.

Sähköiseen järjestelmään siirtyminen parantaa myös lääkkeiden ottamisen valvontaa. Älylääkekaapille pääsevät kirjautumaan vain sellaiset henkilöt, joilla on siihen määritelty lupa. Jokaisesta käynnistä jää jälki kaapin lokitiedostoon.

– Merkittävin muutos automatisaation myötä tulee sitten, kun myös potilastietojärjestelmä saadaan integroitua sairaala-apteekin järjestelmään. Tämän jälkeen manuaalinen kirjaamistyö ja inhimilliset lääkitysvirheet vähenevät. Työnteko tehostuu, toteaa Juurinen.

NewIcon on toimittanut aikaisemmin vastaavanlaisen älylääkekaappien kokonaisuuden Kuopion yliopistollisen sairaalan Kaarisairaalaan. Kaappeja on ollut myös koekäytössä useissa sairaaloissa Suomessa ja ulkomailla. Keski-Suomen keskussairaalassa on käytössä myös NewIcon Oy:n vuonna 2016 toimittama IV ICON -robotti, joka saattaa käyttökuntoon sairaala-apteekissa suonensisäisiä antibioottiannoksia.

– Olemme rytmittänet näin uuden automaation käyttöönottoa, jotta kaikki on valmista, kun uusi sairaala otetaan käyttöön vuonna 2020, kertoo Juurinen.

Lisätietoa:

Keski-Suomen keskussairaala