TIEDOTE: Sairaala Novan lääkehuollon automaatioon valmistaudutaan jo nyt

Jyväskylään parhaillaan rakentuvan sairaala Novan yhtenä tavoitteena on parantaa potilas- ja lääkitysturvallisuutta digitalisaatiota ja automaatiota hyödyntämällä. Yksi automaatiokumppaneista on suomalainen terveysteknologiayhtiö NewIcon, joka toimittaa uuteen sairaalaan antibioottirobotin ja 35 älylääkekaappia.

Syksyllä 2020 valmistuva Sairaala Nova on ensimmäinen 2000-luvulla Suomessa rakennettava kokonaan uusi sairaala. Sairaalassa otetaan laajasti käyttöön uusinta teknologiaa.

– Sairaala Novassa lääkehuollon kehittämisen ydinajatuksena on uudistaa prosesseja, jotka parantavat lääkitysturvallisuutta ja tehostavat lääkehuoltoprosessia. Automaatio ja tietojärjestelmät ovat työkaluja, jotka edesauttavat tässä tavoitteessa onnistumista, kommentoi Keski-Suomen sairaanhoitopiirin kehittämisproviisori Kaisa Hänninen.

Keski-Suomen keskussairaalan sairaalahanke on herättänyt kiinnostusta kotimaan lisäksi myös ulkomailla.

– Myös muissa sairaaloissa työskennellään samojen teemojen ympärillä ja Novaan on tulossa runsaasti uudenlaista potilas- ja lääkitysturvallisuutta parantavaa automaatiota. Meillä on siinä mielessä poikkeuksellinen tilanne, että pääsimme suunnittelemaan alusta asti uutta sairaalaa ja ottamaan huomioon automaation asettamat vaatimukset, Hänninen sanoo.

Automaatioon siirtyminen vaatii valmistautumista

Automaation käyttöönotto tarkoittaa isoja muutoksia sairaalan arkeen ja toimintatapoihin. Jotta siirtymävaihe uuteen sairaalaan tapahtuisi sujuvasti, valmistaudutaan toimintatapojen muutoksiin jo nyt. Jyväskylän keskussairaalassa on käytössä jo yksi NewIconin testiälylääkekaappi sairaala-apteekissa ja kaksi tuotantokaappia sairaalan osastoilla. Novaan älylääkekaappien asennus aloitetaan syksyllä 2019.

– Halusimme edetä älylääkekaappien hankinnassa etupainotteisesti. Testi- ja tuotantokaappien avulla olemme päässeet jo tutustuttamaan henkilökuntaa laitteisiin ja kehittämään oikeita toimintatapoja. Lähellä olevan kumppanin kanssa toiminnallisuuksia on ollut myös mahdollista kehittää yhdessä eteenpäin, Hänninen kertoo.

NewIconin toimittamien eMED ICON -älylääkekaappien ja IV ICON Twins -antibioottirobotin lisäksi Novaan tulee muun muassa putkipostijärjestelmä, keräilyvarastoautomaatti ja ensimmäisenä Suomessa Unit Dose –annosjakelulaitteisto, joka mahdollistaa lääkkeiden yksittäispakkaamisen ja sähköisen tunnistamisen yksilöllisen tunnisteen avulla. Tavoitteena on integroida kaikki automaatiolaitteet myöhemmin osaksi sairaalan asiakas- ja potilastietojärjestelmää.

– Puhutaan katkeamattomasta lääkehoitoketjusta, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että lääkkeiden määrääminen, lääkemääräysten varmentaminen, lääkkeiden jakaminen, käyttökuntoon saattaminen ja valmistaminen sekä lääkkeiden antaminen kirjautuvat reaaliaikaisesti lääkehoidon tietojärjestelmiin. Tieto liikkuu eri tietojärjestelmien ja laitteiden välillä automaattisesti ja katkeamattomasti, Hänninen kuvailee.

Suurin yksittäinen tilaus NewIconille

Uuteen sairaalaan asennetaan myös toinen NewIconin IV ICON Twins -antibioottirobotti tehostamaan suonensisäisten antibioottien käyttökuntoon saattamista. Ensimmäinen antibioottirobotti asennettiin Keski-Suomen keskussairaalaan vuonna 2016.

– Ensimmäinen antibioottirobotti hankittiin ennen kaikkea parantamaan työergonomiaa, sillä aiemmin sama työ tehtiin manuaalisesti. Toinen robotti auttaa meitä vastaamaan osastojen kasvaneeseen kysyntään ja mahdollistaa toiminnan laajentamisen, Hänninen sanoo.

Keski-Suomen keskussairaalan tilaama antibioottirobotti ja 35:n älylääkekaapin kokonaisuus on NewIconille merkittävä tilaus.

– Keski-Suomeen on nousemassa Suomen modernein sairaala. On hienoa, että voimme olla tässä projektissa mukana historiamme suurimmalla yksittäisellä kaupalla, kommentoi NewIconin toimitusjohtaja Ossi Parviainen.

Kuva: Kehittämisproviisori Kaisa Hänninen ja laitteen pääkäyttäjä Tero Turunen esittelevät NewIconin eMED ICON -älylääkekaappia.

Kaisa Hänninen
Kehittämisproviisori
Keski-Suomen sairaanhoitopiiri
kaisa.hanninen@ksshp.fi

Ossi Parviainen
ossi.parviainen@newicon.fi

NewIcon Oy on vuonna 2007 perustettu terveysteknologiayhtiö, joka on erikoistunut lääkehuollon automaatiolaitteisiin. Yhtiö on toimittanut lääkehuollon automaatiolaitteita jo yli sataan apteekkiin ja sairaalaan Suomessa, Tanskassa, Venäjällä, Israelissa, Iranissa ja Kiinassa. Henkilökuntaa on noin 60. Yhtiöllä on käytössään sertifioitu ISO 9001 -laatujärjestelmä.