Tiedote: Etelä-Karjalan keskussairaalan älylääkekaapit vapauttavat hoitajien käsiä potilaiden tarpeisiin

Etelä-Karjalan keskussairaalan älylääkekaapit vapauttavat hoitajien käsiä potilaiden tarpeisiin. Etelä-Karjalan keskussairaala investoi kahteen älylääkekaappiin, jotka kuopiolainen NewIcon Oy toimittaa sairaalaan teho-osastolle ja tehostetun valvonnan osastolle syksyn 2017 aikana.

Sairaalaan valmistuu vuonna 2018 uusi osa, johon hankitaan mahdollisesti jopa seitsemän älylääkekaappia. Lääkehuollon tehostamisen lisäksi hankinta lisää potilasturvallisuutta ja vapauttaa hoitajien aikaa potilaiden tarpeisiin.

Etelä-Karjalan keskussairaalan proviisorin Reetta Junnolan mukaan hoitajien aikaa vapautuu, koska osastojen lääkevarastojen hallinta siirtyy sairaala-apteekin vastuulle. Älylääkakaappijärjestelmän avulla esimerkiksi lääkkeiden tilaukset hoituvat osastoilta sairaala-apteekkiin automaattisesti.

– Sairaala-apteekin työntekijät liikkuvat jatkossa enemmän osastoilla, joten apteekin ja osastojen yhteistyö syvenee. Hoitajien on toki opeteltava käyttämään uutta ohjelmistoa, mutta älylääkekaapin avulla lääkevalikoiman ja varaston hallinta helpottuu, kun hoitajien ei tarvitse huolehtia osaston lääkevalikoimalistan ylläpidosta tai esimerkiksi vanhentuvista lääkepakkauksista. Älylääkekaappien avulla on lisäksi mahdollista saada taloudellista säästöä lääkehävikin pienenemisen kautta, Junnola kertoo.

Kauppaan sisältyy myös älylääkekaappien integrointi sairaalan potilastietojärjestelmiin, jonka ansiosta potilaiden lääkitystiedot ovat jatkossa suoraan nähtävissä älylääkekaappien järjestelmästä. Junnolan mukaan älylääkekaapit ovat satsaus sairaalan lääkitysturvallisuuteen, kun lääkkeenjaossa tapahtuvien inhimillisten virheiden riski pienenee. Lisäksi kaikki järjestelmän tapahtumat rekisteröidään, jolloin myös lääkkeiden väärinkäytön riski vähentyy.

Tänä vuonna hankittavat kaksi älylääkekaappia asennetaan teho-osastolle ja tehostetun valvonnan osastolle keskeyttämättä osastojen normaalia toimintaa.

– Uusien kaappien asennus vaatii suunnittelua, tarkkaa aikataulua ja järjestelyjä, jotta osastojen toiminta voi jatkua asennuksen aikana. Uusien älylääkekaappien hankintaa harkitaan jatkossa etenkin toiminnan uudelleenorganisointien ja tilojen uusimisen yhteydessä. Mitään päätöksiä ei olla vielä tehty, mutta älylääkekaappien lisäksi olemme harkinneet automaatioratkaisuja antibioottien käyttökuntoon saattamiseen ja lääkkeiden varastointiin sairaala-apteekissa, Junnola toteaa.

Lisätietoa:

Etelä-Karjalan keskussairaala, lääkehuoltokeskus