Tiedote: Seinäjoen keskussairaalan sairaala-apteekki saa rengin avukseen

Seinäjoen keskussairaalan sairaala-apteekin henkilöstö voi keskittyä jatkossa yhä paremmin vaativampiin asiantuntijatehtäviin. Rutiinitöitä hoitamaan on nimittäin pestattu lääkevarastorobotti Renki, joka aloittaa työnsä ensi vuoden alussa, kun apteekin peruskorjaus valmistuu.

Seinäjoen keskussairaalan sairaala-apteekin uudistus tuo muutoksen myös apteekkihenkilökunnan arkityöhön. Aikaisemmin käsipelillä tehdyn lääkkeiden varastoinnin hoitaa jatkossa kuopiolaisen NewIcon Oy:n Mega-Fixu keräilyvarastoautomaatti. Robotin avulla lääkkeiden saapuminen, varastointi ja keräily käyvät automaattisesti. Samalla hoituvat myös inventointi, hyllyjen järjestäminen ja lääkkeiden vanhenemisen seuranta.

– Apteekin uudistusta suunnitellessa mietimme, millaisia automaatiomahdollisuuksia voisimme hyödyntää. Varastonhallinnan tehostaminen tuli tällöin kyseeseen, proviisori Merja Laukka kertoo.

Seinäjoen keskussairaalan sairaala-apteekki toimittaa lääkkeitä Seinäjoen keskussairaalan ja Ähtärin sairaalan yksikköjen lisäksi myös useisiin sairaanhoitopiirin alueen kuntien terveyskeskuksiin sekä vanhainkoteihin. Toimituspisteitä sairaala-apteekilla on noin 250. Varastoautomaatti räätälöitiin Seinäjoen keskussairaalan sairaala-apteekin tarpeisiin, sillä peruskorjauskohteessa olemassa olevat rakenteet piti huomioida.

– Tarjouspyyntöä tehdessä kartoitettiin tarvittavat ominaisuudet tarkkaan. NewIconin ratkaisu vastasi tarpeisiimme. Kompromissejakin totta kai tarvittiin, mutta kokonaisuudessaan räätälöinti onnistui hyvin, Laukka kertoo.

Toiminnoiltaan automaatti on samankaltainen kuin neljässä muussakin sairaala-apteekeissa, jonne NewIcon on toimittanut lääkevarastojärjestelmän. Yhtenä erikoisuutena Seinäjoella on automaatin kylkeen kaavailtu suuri kuvateippaus, jonka aihe tulee Laukan mukaan sopimaan Renki-nimen henkeen.

Henkilöstön keskuudessa tuleva robotti on jonkin verran mietityttänyt.

– Sen tuloa sekä odotetaan että pelätään. Kun asia on tullut kaikille tutummaksi, ovat pelotkin väistyneet. Kenenkään työpaikkaa robotti ei vie, vaan vapautuva työaika kohdennetaan vaativampiin tehtäviin, kuten lääkevalmistukseen ja toiminnan laajentamiseen, Laukka sanoo.

Apteekit ympäri Suomen ovat nimenneet robottejansa, kuka milläkin perusteella. Seinäjoella henkilöstön antamista nimiehdotuksista eniten kannatusta sai Renki.

– Naisvaltaisella työpaikalla tuumasimme, että miehiä tarvitaan lisää, Laukka naurahtaa.

LISÄTIEDOT:
SEINÄJOEN KESKUSSAIRAALAN SAIRAALA-APTEEKKI