Tiedote: Seinäjoen keskussairaalan uudet älylääkekaapit vähentävät lääkitysvirheiden riskiä

Seinäjoen keskussairaala (Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue) on investoinut kolmeen älylääkekaappiin, jotka asennetaan sairaalan tehohoitoyksikön uusiin tiloihin keväällä 2018. Yksikön toiminta jatkuu muuttoon asti vanhoissa tiloissa normaalisti, joten remontti ja älylääkekaappien asennus eivät vaikuta tilojen käyttöön. Investointi tulee tehostamaan lääkehuoltoa ja vähentämään lääkitysvirheiden mahdollisuutta. Älylääkekaapit toimittaa kuopiolainen terveysteknologiayhtiö NewIcon Oy.

– Älylääkekaappi ohjaa hoitajien lääkekeräilyä ja rekisteröi lääkeotot järjestelmään. Tämä vähentää lääkitysvirheiden ja lääkkeiden väärinkäytön riskiä, mikä parantaa sekä potilaiden että hoitajien turvallisuutta. Koska myös lääkehuollon seuranta ja raportointi automatisoituvat, vapautuu hoitajien aikaa enemmän potilastyöhön, kertoo Seinäjoen keskussairaalan sairaala-apteekkari Päivi Tiippana.

Tiippanan mukaan hankinta parantaa sairaalaan lääkelogistiikkaa, kun älylääkekaapit helpottavat varastonvalvontaa. Tehohoitoyksikköön tulevat älylääkekaapit integroidaan sairaala-apteekin sähköiseen järjestelmään, jolloin lääkkeiden tilaaminen osastolle ja vanhentuvien lääkkeiden seuranta automatisoituu. Sairaala-apteekilla on näin ollen aina tieto siitä, mitä lääkkeitä kussakin kaapissa on, ja näin lääkkeitä voidaan tarpeen mukaan hyödyntää muillakin osastoilla.

KOULUTUSKAAPPI KÄYTTÖÖN MARRASKUUSSA
Seinäjoen keskussairaalan käyttöön tulee marraskuun aikana NewIconilta koulutuskaappi, jonka avulla henkilökunta pääsee harjoittelemaan älylääkekaapin käyttöä ennen varsinaista käyttöönottoa ensi keväänä. Sairaala on irrottanut yhden farmaseutin tekemään käyttöönottosuunnitelmaa ja ohjaamaan koulutuskaapin käyttöä.

– Uskon älylääkekaappien tuovan sairaalalle säästöä pidemmällä aikavälillä lääkehävikin pienemisen myötä. Mitään päätöksiä ei olla vielä tehty, mutta ajatuksenamme on laajentaa älylääkekaappeja tulevaisuudessa myös muille osastoille, Tiippana arvioi.

LISÄTIEDOT:
Lauri Rissanen