Tuotteiden elinkaaren hallinta nopeuttaa toimituksia asiakkaalle

Tuotteen elinkaaren hallinta -projekti on yksi NewIconin uusista sisäisen kehittämisen avauksista. PLM-järjestelmään syötetään systemaattisesti laitteiden tekniset tuotetiedot, joiden jakaminen, jalostaminen ja uudelleenkäyttö on aiempaa vaivattomampaa. Järjestelmään kootut tuotetiedot ovat saatavilla oikea-aikaisesti ja luotettavasti. Jo kerran tehtyä työtä ei tarvitse tehdä uudestaan.

– PLM kattaa koko elinkaaren hallinnan myös lääkehuollon automaatiolaitteen toimituksen jälkeen. Se on suunnittelun tuotenimikkeiden-, rakenteiden ja dokumenttien hallintajärjestelmä esimerkiksi piirustuksille ja 3D-malleille. Teemme parhaillaan edellytyksiä nopealle suunnittelulle ja hallinnalle, kertoo NewIconin Supply Chain Manager Mauri Kankkunen.

Kaikkien tuotetietojen ollessa samassa paikassa on aiempaa helpompi hallita laitteen elinkaarta sen alusta loppuun. Dokumentointi tulee paremmin haltuun myytävänä oleville tuotteille. Suunnittelijat voivat hallita tuotteiden ja nimikkeiden tilatietoja; ovatko ne esimerkiksi suunnittelussa, suunnitteluvalmiita vai tuotantoon hyväksyttyjä.

eMED ICON -älylääkekaappien moduloinnin ja PLM-järjestelmän myötä suunnittelun työ vähenee viikosta tunteihin, Kankkunen selvittää.

Tuotenimikkeille yhtenäiset standardit

NewIconin kasvaessa myös tuotenimikkeiden määrä lisääntyy ja niiden hallitseminen korostuu. Nyt nimikkeille tulee yhtenäiset standardit. Niistä voidaan eritellä vanhentuneet ja päällekkäiset nimikkeet. Kyse on Kankkusen mukaan reilun 10 000:n osan nimiketietojen läpikäymisestä, joten kyse on varsin isosta muutoksesta.

– PLM yhdenmukaistaa meidän tuotenimikkeiden luonnin. Jatkossa nimikkeiden löytäminen on aiempaa helpompaa. Mekaniikka- ja sähkösuunnittelu tulevat samaan tuoterakenteeseen, Kankkunen summaa.

Tällöin molemmat osastot tietävät, missä vaiheessa kumpikin on menossa ja ne voivat hyötyä toistensa suunnittelutyöstä. Lisäkehitysmahdollisuuksia tulevaisuudessa ovat toimitettujen laitteiden hallinta ja tuotekonfiguraattori, jolla nopeutetaan edelleen myydyn tuotteen rakenteen luomista.

Kustannussäästöt työmäärän vähenemisestä

Varsinainen käyttöönotto PLM-järjestelmälle on tammikuun lopussa 2019. PDM (tuotetiedon hallinta) on ollut käytössä NewIconilla kolmisen vuotta. PLM tuli ajankohtaiseksi tuoreen toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton jälkeen.

– Suunnitteluosastolla on intoa ja imua ottaa PLM käyttöön. He näkevät tämän tarpeellisena. Päivittäin tulee vastaan jatkuvasti asioita, joihin ratkaisu löytyy PLM-järjestelmästä, Kankkunen iloitsee.

Järjestelmän extranet-ominaisuuden myötä alihankkijalle voi antaa oikeuden tiettyjen tuotteiden tarkasteluun. Dokumenttien lähettäminen toimittajalle loppuu kokonaisuudessaan.

–PLM vähentää työmäärää valtavasti. Kustannussäästöt syntyvät juuri työmäärän vähentämisestä. Tavoitteena on myös parantaa projektien läpimenoaikoja, toimitusvarmuutta ja ennakoitavuutta, Kankkunen luonnehtii.

Lisätietoa

Haluatko saada sähköpostiisi tiedon uusimmista uutisista? Tilaa uutiskirjeemme tästä.