”Oli tammikuun alkua. Vuosi 2016 oli käynnistynyt työntäyteisesti. Meillä kaikilla oli hirmu kiire, sillä päällä oli monta toimitusta yhtä aikaa. Oli Mega-Fixun luovutus HUS-Apteekissa, Lahden sairaala-apteekin automaatin rakennus hallissa ja kolmen automaatin asennus apteekeissa eri puolella Suomea.

Ja sitten oli vielä tämä Seinäjoen keskussairaalan automaatti, jonka olimme purkaneet osiksi ja laittaneet rekkoihin edellisellä viikolla. Liikennöitsijän kanssa oli sovittu, että meidän pojat purkaisivat kuorman maanantai-iltapäivänä Seinäjoella.

Pojat lähtivät ajelemaan kohti Seinäjokea aamusta ja pääsivät perille puolen päivän aikaan. Pian tuli ikävä soitto: kuski olisi rikkonut johdeliukukiskoja purkaessaan kuorman. Ensin ajattelin ettei se ole mahdollista, että pojat vain pelleilevät. Mutta niin siinä vain oli käynyt, että kuski oli purkanut kuorman omatoimisesti ja vetänyt yli 10 metrisiä ja suht painavia kiskoja pitkin pihaa. Meiltä on yleensä neljä miestä kantamassa niitä. Ne on tärkeä purkaa varovasti. Tämä lukutaidoton virolainen kuski ei ollut osannut lukea ohjeita rahtikirjasta.

Ilmeni, että se oli iso vahinko, joka tuli maksamaan kaikkine töineen lähes 100 000 euroa.

Aikamme kiroiltua aloimme selvittää asiaa. Pyysimme poikia ottamaan valokuvia ja tutkimaan, miten paljon oli rikkoutunut. Ilmeni, että se oli iso vahinko, joka tuli maksamaan kaikkine töineen lähes 100 000 euroa. Kollegani Timo otti yhteyttä vakuutusyhtiöön, josta saatiin vakuutustarkastajakin katsomaan vauriot. Harmillista oli, että vahinko meni kuljetusyhtiön vakuutuksesta, jossa korvaukset ovat painoperusteisia. Ei se kattanut kaikkia kuluja, vain pienen osan.

Vahingot todettuamme aloimme välittömästi soitella komponenttitoimittajille ja selvittää, millä aikataululla saisimme uusia osia. Runkoprofiilien toimittaja Seinäjoen läheltä lupasi korvausosat parissa päivässä ja liukujohteet tulivat Saksasta parissa viikossa. Onneksi saksalaisen kumppanimme linjastolla on toiminto, että ne pystyvät hätätilanteissa ohittamaan muun tuotannon. Muuten olisimme saaneet odotella osia useita kuukausia.

Sitten piti alkaa miettiä uusiksi asennussuunnitelmaa, jotta asennusporukalla olisi koko ajan töitä ja pysyisimme aikataulussa. Karrikoidusti voi sanoa, että jouduimme tekemään ensin koristeet ja sitten vasta kakun. Yleensä rakennamme ensin sen tärkeimmän eli varaston, johon kiskot kiinnitetään. Nyt asennustyöt aloitettiin asennusjärjestyksessä viimeisestä päästä eli kuljetinlinjastosta. Tämä hidasti ja oli ylimääräinen työ. Piti mittailla paikkoja, kuvitella, mihin kohtaan mikäkin sattuu. Kokenut asennusporukkamme onnistui siinä kuitenkin tosi hyvin, vaikka ilman osia on vaikea tehdä täysin mittatarkkaa työtä.

Työmaapalaverissa mainitsin asiakkaalle ja uudisrakennusta tekevälle rakennusurakoitsijalle vahingosta. Vakuutin, etteivät aikataulut myöhästyisi, vaikka emme olletkaan osanneet varautua tällaiseen. Lupasimme muuttaa asennussuunnitelmaa ja tehdä viikonlopputöitä, jotta viivästyksiä ei tulisi. Hyvin tarkalle se lopulta meni, mutta pystyimme pitämään aikataulun pääetapit. Asiakkaalle tämä ”kriisi” ei hirveän paljon edes näkynyt.

Mitään vastaavaa ei ole tapahtunut koskaan aikaisemmin. Onnistuimme kuitenkin – kiitos meidän ammattitaitoisen työporukan.”

Kauko Hynninen
Projekti- ja käyttöönottopäällikkö
Työskennellyt NewIconissa 5 vuotta

Kohde: Seinäjoen keskussairaalan sairaala-apteekki, uudisrakennus
Tilaus: syyskuu 2015.
Mekaaninen asennus: vk 1/2016.
Järjestelmän ylösajo ja tekniset testaukset: vk 6/2016
Järjetelmän kvalifiointi: vk 9/2016
Prosessien validointi: vk 11/2016
Käyttäjien koulutus ja käyttäjätestaukset: vk 10/2016
Käyttöönotto: vk 28/2016

Lisätietoa