Tiedote: Kiinalaissijoitus kuopiolaiseen terveysteknologiayhtiöön

Kiinalainen Highlight Health Investment Limited sijoittaa 4,5 miljoonaa euroa kuopiolaiseen terveysteknologiayhtiö NewIconiin. Kiinalaissijoitukset suomalaiseen teknologiaosaamiseen ovat lisääntyneet merkittävästi viime vuosina, EU-maissa ne ovat yhteensä jopa monikymmenkertaistuneet.

Highlight Health Investment Limited on sijoitusrahasto, jota hallinnoi terveysteknologiaan erikoistunut sijoitusyhtiö Highlight Capital. Yhteys Suomeen syntyi, kun heidän rahoittamansa kiinalainen terveysteknologiayhtiö Shanghai General Healthy Information Technology Co. Ltd. (SGHT) tarjosi NewIconille yhteistyötä.

NewIconin tavoin kiinalaisyhtiö oli kasvanut voimakkaasti, ja se haki Kiinan markkinajohtajuutensa varmistamiseksi luotettavaa ja kasvukykyistä kumppania. Suomalaisyhtiön ohjelmisto- ja robottiosaaminen sekä innovatiiviset lääkehuollon automaatiolaitteet vakuuttivat kiinalaisyhtiön.

– Heidän mukaansa olemme kuin helmi, joka oli piilotettuna kauas Pohjolaan. Meille he ovat paras mahdollinen kumppani, jonka kanssa kaltaisemme pk-yritys voi lähteä valloittamaan Kiinan tuhansia sairaaloita, sanoo NewIconin toimitusjohtaja Ossi Parviainen.

YHTEISYRITYS JA PUITESOPIMUS

Neuvottelut kiinalaisen SGHT:in kanssa ovat edenneet sijoitusyhtiö Highlight Capitalin sijoituksen lisäksi yhteisyrityksen perustamiseen. NewIcon omistaa yhteisyrityksestä 25 prosenttia. Kolmas omistaja on Lui (Richard) Yang, joka on tuttu kumppani NewIconin jälleenmyyjänä toimineesta Diyuan Enterprise Ltd.:stä.

Yhteisyritys aloittaa NewIconin automaatiolaitteiden markkinoinnin ja myynnin Kiinan sekä Taiwanin ja Hong Kongin alueella. Myynnin odotetaan käynnistyvän ponnekkaasti, sillä yksin SGHT on toimittanut valmistamiaan automaatiolaitteita yli 500 sairaalaan vain muutaman viime vuoden aikana.

– Olemme pohjustaneet yhteistyötä huolellisesti. Meille on ollut merkittävää, että kumppanillamme on toimiva myyntiverkosto, ja että he tuntevat hyvin kotimarkkinansa, toteaa Parviainen.

Kiinaan perustettava yhteisyritys on sitoutunut hankkimaan NewIconilta kymmeniä sytostaatteja käyttökuntoon valmistavia robotteja seuraavan viiden vuoden aikana. Tämä merkitsee lähes 20 miljoonan euron liikevaihtoa NewIconille.

– Jo alkuvuodesta 2018, ennen yhteisyrityksen perustamista allekirjoitimme kauppasopimuksen SGHT:in kanssa kymmenestä lääkerobotista, joista kolme on jo toimitettu Kiinaan. Parhaillaan neuvottelemme muidenkin tuotteidemme tilauksista, kertoo Parviainen.

RAHOITUSTA KASVUUN JA KANSAINVÄLISTYMISEEN

NewIconille uusi pääomasijoitus on jatkoa pitkäjänteiselle kasvun ja kansainvälistymisen rahoittamiselle. Esimerkiksi vuonna 2017 NewIcon keräsi joukkorahoituksella 4,4 miljoonaa euroa suomalaisilta yksityissijoittajilta. NewIcon vakuutti kasvupotentiaalillaan myös Euroopan Investointipankin, joka myönsi sille kahdeksan miljoonan euron lainarahoituksen vuonna 2016.

– Suurin osa EIP:n rahoituksesta on vielä hyödyntämättä, kertoo Parviainen. Kiinalaissijoituksen voimin NewIcon voi kehittää maailman markkinoille lisää uusia innovatiivisia automaatioratkaisuja, jotka tehostavat sairaaloiden lääkehuoltoa ja parantavat potilasturvallisuutta.

– Emme aio jatkossakaan olla yhden korren varassa, vaan teemme myyntiä myös muilla valitsemillamme markkina-alueilla. Olemme investoineet viime vuosina voimakkaasti yhtiömme resursseihin, tuotekehitykseen, tuotteistamiseen ja hyvään toimitusverkostoon, minkä puolesta olemme valmiita kysynnän kasvuun, sanoo Parviainen.

NEWICON OY on vuonna 2007 perustettu terveysteknologiayhtiö, joka on Suomen markkinajohtaja apteekkien lääkevarastoautomaatiossa. Yhtiö on toimittanut lääkehuollon automaatioratkaisuja jo yli sataan apteekkiin ja sairaalaan Suomessa, Tanskassa, Venäjällä, Israelissa, Iranissa ja Kiinassa. Henkilökuntaa on noin 60. Yhtiöllä on käytössään sertifioitu ISO 9001 -laatujärjestelmä.

SHANGHAI GENERAL HEALTHY INFORMATION TECHNOLOGY CO. LTD (GH) on Kiinan johtava lääkehuollon automaatiota toimittava shanghailainen yhtiö, jonka liikevaihto on noin 50 miljoonaa euroa. Yhtiöllä on toimituksia jo yli viiteen sataan sairaalaan Kiinassa. Yhtiö hakee voimakasta kasvua Kiinan markkinoilta ja sen kasvua tukemassa on sijoitusyhtiö Highlight Capital.

HIGHLIGHT HEALTH INVESTMENT LIMITED on Highlight Capitalin hallinnoima terveysteknologiaan erikoistunut 100% HL Partners II LP:n omistama USD-määräinen sijoitusrahasto. Lisätiedot: www.highlightcapital.com.

LISÄTIEDOT:
Ossi Parviainen